Huis-aan-huisbladen hebben het grootste bereik (Onderzoek CvdM)

Het onderzoek "De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022" is onlangs gepresenteerd door het Commissariaat van de Media en huis-aan-huisbladen komen naar voren met het hoogste bereik. Daarna volgen de publieke omroepen en de regionale dagbladen.

Belangrijkste informatiebron
 Overal worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huisbladen bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Het betreft een consumentenonderzoek en dat is uniek. Bij de uitreiking waren tevens journalistieke organisaties SVDJ (stimuleringsfonds voor de journalistiek) en NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers) aanwezig.

Opvallende resultaten
Nederlanders zijn geïnteresseerd in lokaal nieuws. 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de gemeente zoal speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als men één informatiebron moet kiezen die men als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwt, dan kiest men met 25 procent het meest voor het huis-aan-huisblad.

Het gaat op dit moment goed met de lokale informatievoorziening, ten minste als we de burger zelf aan het woord laten. Nederlanders zijn geïnteresseerd in wat in hun gemeente gebeurt, maken gebruik van het diverse aanbod aan informatie en zijn daarmee ook tevreden. Het huis-aan-huisblad is het medium dat op papier door de brievenbus valt en wekelijks meer mensen met lokale informatie verzorgt dan elk ander medium. Het huis-aan-huisblad bereikt op papier zelfs de minder geïnteresseerde burger.

Almere  
"Uit de cijfers blijkt dat vooral Flevoland - en met name Almere - goed scoort". Als groots voorvechter van lokale communicatie zijn we blij met deze cijfers, die bevestigen en versterken dat we in de stad een dagbladfunctie hebben", zeggen uitgevers Martin van Feggelen en Ron Broertjes van Almere DEZE WEEK en Almere Zaken. "Met onze huis-aan-huiskrant en website proberen we die zo goed mogelijk in te vullen. Daarmee zijn en blijven we niet alleen voor lezers maar zeker ook voor adverteerders een erg aantrekkelijk medium". Staatssecre

Staatssecretaris Uslu
Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.”

Meer willen weten over dit onderzoek? Download hier het rapport.



                                                                                                       Staatssecretaris Gunay Uslu anm het rapport in ontvangst. 

NMO onderzoek: Huis-aan-huiskranten krachtig massamedium

Huis-aan-huiskranten zijn een krachtig massamedium vol lokaal nieuws dat intensief wordt gelezen. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die hun onderzoek 31 oktober publiceerde. Hieruit blijkt onder meer dat maar liefst 74% van de Nederlanders (13+ jaar) wel eens een huis-aan-huiskrant leest.

De belangrijkste conclusies:

  • Huis-aan-huisbladen worden intensief gelezen (58% leest drie kwart of meer)
  • Huis-aan-huiskranten bereiken alle doelgroepen in Nederland
  • 79% van de lezers is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 75% in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% in lokale cultuur(agenda) en/of lokale sport(uitslagen)
  • 77% van de HAH-krantenlezers doet dagelijkse aankopen 

Stabiel en waardevol medium
Uit het onderzoek – uitgevoerd door Ipsos – komen verschillende resultaten naar voren die de kracht van het medium onderstrepen. Ten eerste wordt het belang van lokale communicatie aangetoond. 79% van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 75% heeft interesse in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% leest graag over lokale cultuur en/of sportuitslagen. Huis-aan-huiskranten spelen dus goed in op deze behoeften. Het medium beschikt tevens over een hoge betrokkenheid bij de lezers. Zo leest bijna 60% van de lezers drie kwart (of meer) van de krant.

Interessante doelgroepen
Het profiel van de lezer is de afgelopen jaren erg stabiel gebleven. De groep lezers van 35-64 jaar is met 50% groot. Deze groep bestaat uit veel jonge gezinnen en is een erg interessante doelgroep voor adverteerders. Ook de jongere groep (13-34 jaar) heeft met 23% een belangrijk aandeel en is zelfs gestegen ten opzichte van het vorige onderzoek.

Effectieve cross-mediale mogelijkheden
De stabiliteit van het medium zet ook andere aspecten in een ander daglicht. Niet alleen de kranten maar vaak ook de bijhorende websites beschikken over een sterk lokaal bereik. Online wordt het gewicht van privacy en AVG steeds groter en kan dat de targeting voor adverteerders tegenwerken. Met het stabiele bereik in print en bijhorende lokale websites kunnen adverteerders heel lokaal en gericht targeten zonder zich in gekke bochten hoeven te wringen. Voor adverteerders een kans om de lezers naast de krant ook via online campagnes te bereiken.

De toekomst van lokale communicatie
Heel veel Nederlanders willen op de hoogte blijven van lokaal nieuws en veel adverteerders willen die mensen bereiken. De huis-aan-huiskrant is en blijft die verbindende schakel. Rodi Media Midden Nederland B.V. is ervan overtuigd dat lokale communicatie een grote rol blijft spelen in het medialandschap. Door juist te investeren in het medium, te focussen op kwalitatieve content en digitaal verder te ontwikkelen blijven wij stappen zetten om de lokale samenleving te laten bloeien.

Niet gek dus dat vele ondernemers je al voor gingen en via Almere DEZE WEEK  een grote doelgroep wisten te bereiken met hun nieuws. 

Meer weten over de cross mediale mogelijkheden bij Rodi Media Midden Nederland B.V. 
Neem dan contact met ons op:
Telefoon: 036 - 53 00 765
E-mail: info@almeredezeweek.nl