Wethouder Peeters bezoekt ICT-school De Droomspiegel

EUROPAKWARTIER-WEST - Wethouder onderwijs René Peeters bezocht woensdag 11 mei de katholieke Daltonbasisschool De Droomspiegel aan de Marco Poloroute 60 in Almere Poort. Het was het eerste bezoek van de wethouder aan een school die in Almere onderscheidend bezig is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De Droomspiegel is actief op het gebied van ICT.
Wethouder Peeters krijgt van leerlingen van De Droomspiegel uitleg over het gebruik van laptops op de school. Ook zijn er twee iPods voor de leerlingen waarop taallessen herhaald worden. (Foto: Fred Rotgans)

Tijdens het bezoek waren naast de directie en leerkrachten, ook ouders en leerlingen aanwezig. Het gesprek met ouders ging voornamelijk over hoe zij de samenwerking met de school ervaren. De ouders gaven aan het continurooster, elke dag van 8.30 tot 14.00 uur en lunch op school, hen aanspreekt en de manier waarop ICT in school geïntegreerd is. De Droomspiegel is een Internationale Mentor School (sinds maart 2011) op het gebied van ICT-toepassingen. De Droomspiegel gebruikt ICT in de school als middel. Daarmee willen ze het beste uit leerlingen halen door efficiënt les te geven in een uitdagende en vernieuwende leeromgeving. Zo zijn er alleen digitale schoolborden en laptops waar de leerlingen op werken. Binnen het klassikale schoolsysteem wordt er op deze manier maatwerk geleverd. Wethouder Peeters: “Deze school verdient een compliment: De Droomspiegel gaat uit van de vraag het kind. De sfeer is er serieus en prettig.”
De Droomspiegel is actief op het gebied van ouderbetrokkenheid. Tijdens het bezoek zei één van de ouders: "De directie is benaderbaar en kent alle 315 kinderen bij naam en die van de meeste ouders ook. Door de open sfeer worden zaken die niet lekker lopen sneller besproken." Wel vroegen zij extra aandacht aan de gemeente voor de verkeersveiligheid rondom de school.
30 procent zwakke scholen

De kwaliteit van het basis- en voortgezet onderwijs in Almere moet verbeteren. Almere kent nu 30 procent (zeer) zwakke scholen. Dit betekent ook dat in Almere het met 70 procent van de scholen wel goed gaat. Bij de overige 70 procent van de basisscholen in Almere gaat het wél goed. Deze scholen onderscheiden zich daarbij vaak door een speciale aanpak of inzet van middelen. Bijvoorbeeld door extra tijd voor lezen, schooltijdverlenging, ouderbetrokkenheid en toepassing van ICT in de school. Elke maand bezoekt de wethouder een van deze scholen.
De schoolbesturen, de Pabo en de gemeente zien het als een gedeelde verantwoordelijkheid om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De gemeente heeft hiervoor 2,3 miljoen euro vrijgemaakt als extra investering voor 2011. Meer informatie over de kwaliteitsaanpak van schoolbesturen en gemeente is te vinden op: http://lea.almere.nl.
Artikel geplaatst op: 18 mei 2011 - 07:00

Gerelateerd

Delen