'14036 slecht bereikbaar'

Door Hestia Ruben
ALMERE – Volgens de ChristenUnie is het algemene telefoonnummer van de gemeente Almere, 14036, slecht bereikbaar. De wachttijden zijn lang en wie na lang wachten een medewerker aan de telefoon krijgt, wordt niet altijd even goed geholpen. ‘Via verschillende kanten heb ik gehoord dat de juiste kennis niet aanwezig is bij het callcenter. Dat schiet niet op.’

Roelie Bosch, fractievoorzitter van de ChristenUnie, bracht de slechte service van het callcenter ter sprake tijdens de Algemene Beschouwingen. “Ik en anderen hebben ervaren dat 14036 moeilijk bereikbaar is. Je moet lang wachten en wacht je langer dan vijftien minuten dan word je er vanzelf uitgegooid. Een ander aspect is dat als je wél iemand te spreken krijgt, de nodige kennis niet aanwezig is. Zo belde een ondernemer met een vraag over stagiaires: die had doorverbonden moeten worden naar het Ondernemersplein of de Vliegende Brigade. Maar dat gebeurde niet. Dat schiet toch niet op! Dus als ik zelf een ambtenaar wil spreken dan bel ik de griffie, dat gaat sneller.”
Wijkteams

Wat Bosch tevens stoort aan het gemeentelijke nummer is dat bewoners die iemand van een wijkteam willen spreken, dat via 14036 moeten doen. “En dan ben je afhankelijk van de medewerker of die boodschap wel goed doorkomt. De wijkteams zijn anders niet telefonisch bereikbaar, of per e-mail of je moet langsgaan. Dat is een hele onderneming als je in een rolstoel of rollator zit.”
WhatsApp en chat

Bosch wilde eveneens weten in hoeverre de inzet van WhatsApp helpt om 14036 te ontlasten en de wachttijd te verminderen. Het callcenter houdt een pilot met een eigen chatkanaal, ook om te bezien of dit op termijn WhatsApp kan vervangen. Verantwoordelijk wethouder René Peeters meldde dat er een onderzoek loopt naar de bereikbaarheid van de gemeente en zegde toe nog deze raadsperiode terug te komen op de punten die Roelie Bosch opperde.
Artikel geplaatst op: 14 november 2017 - 15:01

Gerelateerd

Delen