Smartphone neemt activiteiten tablet over

ALMERE – De smartphone wordt steeds veelzijdiger gebruikt. We zien een toename in het gebruik van diverse activiteiten terwijl deze zijn afgenomen op de tablet. Zo zien we het gebruik van internet, mail, social media, bankieren en het doen van online aankopen (licht) toenemen op de smartphone en afnemen op de tablet.
Dit blijkt uit resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in digitale media’. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.
De smartphone wordt daarnaast steeds vaker gebruikt voor nieuwe toepassingen zoals bijvoorbeeld het gebruik als mobiele toegangskaart (dit groeit van 13 procent in 2015 naar 21 procent in 2017). De variatie in gebruik op de tablet neemt veelal af, alleen het kijken van tv-programma’s en videofilmpjes nemen op beide apparaten toe. Televisiekijken op de smartphone neemt toe van 11 procent (2015) naar 17 procent (2017) en op de tablet van 30 procent (2015) naar 33 procent (2017). Voor het kijken van videofilmpjes geldt hetzelfde; dit nam op beide apparaten toe tot 41 procent.
Smart-tv

Inmiddels is 88 procent van de Nederlanders in het bezit van een smartphone en 70 procent heeft een tablet. De Smart-tv vindt steeds meer een plek in het huishouden; 51 procent gebruikt deze wekelijks. Het Smart-tv bezit is toegenomen tot 42 procent. “Mensen maken ook steeds meer gebruik van diverse apps op de Smart-tv. Hierdoor wordt het voor adverteerders steeds beter mogelijk om gerichte aanbiedingen te doen. Programmatic advertising via het televisiescherm zal dan ook een steeds belangrijkere rol krijgen“, aldus Liesbeth Nekkers, Head of Media Measurement GfK.
Artikel geplaatst op: 29 januari 2018 - 11:41

Gerelateerd

Delen