Aanpak Keolis in OV Almere zorgt voor daling van incidenten

ALMERE - Keolis Nederland kijkt terug op een succesvol eerste half jaar in Almere. Sinds de mobiliteitsaanbieder in december 2017 onder de naam allGo de concessie overnam, is er veel verbeterd op het gebied van sociale veiligheid. Het aantal incidenten is sinds januari aanzienlijk omlaag gebracht en de sfeer in het openbaar vervoer lijkt sterk verbeterd.
In totaal werd het aantal A incidenten (misdrijven tegen personeel en reizigers) met 80% omlaag gebracht. Ook het aantal B incidenten (overtredingen Wet Personenvervoer) werd met 50% verminderd. Gemiddeld schreef Keolis in het afgelopen half jaar maandelijks 700 maal een boete uit voor zwartrijden en andere overtredingen.
Veiligheidsplan

Na een half jaar mag worden vastgesteld dat de uitvoering van het door Keolis opgestelde Veiligheidsplan OV Almere in de praktijk resultaat heeft opgeleverd. Deze resultaten werden mede gerealiseerd door een constructieve samenwerking met Politie, Stadstoezicht en de andere partners binnen het Lokaal Veiligheids Arrangement, dat op initiatief van de Gemeente Almere werd opgesteld.
Nieuwe aanpak

Niet alleen in harde cijfers, ook met het subjectieve veiligheidsgevoel van reizigers én personeel lijkt het beter te gaan in Almere. Het is vooral een andere aanpak die daarvoor zorgt. Iedere dag analyseert Keolis waar het personeel het beste kan worden ingezet tegen zwartrijden en voor een groter veiligheidsgevoel. Medewerkers pakken incidenten met een de-escalerende benadering aan. Die systematiek blijkt adequaat te werken en wordt de komende periode verder doorontwikkeld, met onder meer speciale trainingen voor personeel en workshops met diverse specialisten. (Foto: aangeleverd)
Artikel geplaatst op: 25 juli 2018 - 10:34

Gerelateerd

Delen