Commentaar

KAF heeft allure van een bedrijfskantine
Door Robert Mienstra


Het pleidooi van columnist Marcel Beijer vorige week in deze krant om KAF weer de erenaam Schouwburg Almere te geven bleek een open zenuw te raken. Een ongekend aantal steunbetuigingen aan de redactie was het gevolg. Inmiddels blijkt uit het jaarverslag van KAF dat de afgesproken doelstellingen met de gemeente bij lange na niet gehaald zijn, de bezoekersaantallen teruglopen, net als de inkomsten. Daar komt nog eens bovenop dat de KAF-directeur een astronomisch salaris verdient. Een drama dat niet in een schouwburg thuishoort.
Toch steekt KAF in haar jaarverslag zichzelf tal van veren in haar gat: ‘Het was een solide jaar.’ Tal van voorstellingen waren uitverkocht en de citylounge is een geweldige horecaplek: ‘De citylounge wil de culturele huiskamer van Almere zijn.’ Maar de bezoekersaantallen liepen wel terug, de Almeerders hebben er niets te zoeken. Cijfers zeggen vaak meer dan mooie pr-woorden.
In ’t Gooi was jarenlang De Plankeniers in Naarden het gezelligste theater. Een amateurgezelschap. Bezoekers werden altijd persoonlijk aan de deur verwelkomd, fakkels verlichtten vaak de omgeving en de horeca was van hoge kwaliteit. Nog net geen porseleinen kopjes, maar koffie in een bekertje was not done. Een voorstelling bezoeken was een warm bad, een avondje uit in een omgeving waar je na de voorstelling lang bleef natafelen. Dat was andere koek dan de citylounge van KAF die de uitstraling van een bedrijfskantine heeft.
Gezien de vele reacties willen de Almeerders een culturele huiskamer met allure, ze willen een schouwburg die geen uitstraling heeft van een gedateerd bankgebouw maar die pluche uitstraalt, ze willen ondergedompeld worden in de wondere wereld van theater en kunst. Ze willen een avondje uit een geen in beton gegoten product.

Artikel geplaatst op: 14 augustus 2018 - 12:35

Gerelateerd

Delen