Nog stappen te maken in behandeling klachten Almeerders

Door Marcel Beijer
ALMERE – ‘Goed besturen is meer dan rechtmatig handelen’, haalde wethouder Jerzy Soetekouw donderdagavond de woorden aan die Ombudsman Arre Zuurmond een week eerder ook had uitgesproken. Volgens de ombudsman zijn er op het stadhuis nog stappen te maken op de manier waarop Almeerders worden behandeld bij een klacht.


Soetekouw haalde een voorbeeld aan waarin een bewoner klaagde omdat een uitbouw van zijn woning ten onrechte was afgewezen. “Strikt volgens de regels was de afwijzing terecht”, zei Soetekouw, “maar na een goed gesprek bleek dat er met gezond verstand wel degelijk een uitbouw mogelijk was. Ambtenaren moeten meer de vrijheid krijgen om maatwerk te leveren en ook hun gezond verstand te volgen.”
De Ombudsman stelde dat in Zaanstad goede ervaringen zijn, omdat wijkteams een eigen mandaat hebben. Soetekouw stelt dat in Almere ook een maatwerkteam actief is, alsmede een interventieteam dat ingrijpt bij escalaties. Hij zou die teams ook graag meer mandaat geven, het liefst met een informelere aanpak en maatwerk. “Dat zou moeten integreren in de huidige werkwijze op het stadhuis”, stelde hij. “Dan letten we gelijk ook op het taalgebruik in brieven. Juist voor kwetsbare Almeerders is duidelijke taal belangrijk.”
Nog voor de zomer komt de wethouder met een rapportage waarin alle klachten die bij instanties, zoals de ombudsman, zijn neergelegd worden gebundeld. De raad praat dan verder over de invulling.

Artikel geplaatst op: 12 oktober 2018 - 09:39

Gerelateerd

Delen