'Lerarentekort: De Challenge' komt met nieuwe oplossingen

ALMERE STAD – Twaalf verschillende teams hebben van vrijdag 8 februari tot en met zondag 10 februari meegedaan aan ‘Lerarentekort: De Challenge’ in het stadhuis van Almere. Tijdens die dagen werd er door alle teams nagedacht over innovatieve oplossingen voor het actuele lerarentekort in het onderwijs. De bedachte concepten van de teams werden door een vakjury gejureerd, waarna het team ‘Edu-match’ verkozen werd tot winnaar van het evenement.

Foto: Adobe Stock


Het lerarentekort in het onderwijs is een groeiend probleem waarvan de eerste gevolgen al te zien zijn. Lesuren staan onder druk en leerlingen krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Om tot creatieve oplossingen te komen voor het lerarentekort, zijn de gemeente Almere en het Ministerie van Onderwijs daarom gestart met het driedaagse evenement ‘Lerarentekort: De Challenge’. De drie dagen bestonden uit verschillende masterclassesgegeven door experts. De bijgebrachte vaardigheden brachten de teams meteen in de praktijk door verschillende mogelijke oplossingen uit te werken voor het lerarentekort. Dat leidde, naast de winnaar, tot verschillende vernieuwende teamconcepten. Het winnende team ‘Edu-match’ bedacht een concept voor een digitaal platform dat de vraag en aanbod van talenten tussen scholen, bedrijven en inwoners beter moet matchen. De schoolbesturen en de gemeente gaan de bedachte concepten van de teams gebruiken voor een plan van aanpak, voor het lerarentekort, dat dit voorjaar klaar is.

Artikel geplaatst op: 11 februari 2019 - 12:03

Gerelateerd

Delen