Nieuwe directeur Floriade BV mikt op 2 miljoen bezoekers

Door Marcel Beijer
ALMERE – Peter Verdaasdonk, de nieuwe directeur van de Floriade BV, mikt op 2 miljoen bezoekers die de wereldtuinbouwtentoonstelling in Almere komen bezoeken in 2022.

Peter Verdaasdonk. (Foto: Prospero/Bart Buijs)


Verdaasdonk, onder meer werkzaam geweest bij Disneyland Parijs en Madurodam, ontvouwde zijn visie op de Almeerse Floriade aan de gemeenteraadsleden die zwaar onder de indruk waren van zijn betoog. Verdaasdonk verwacht dat de Floriade 2 miljoen bezoekers gaat trekken. Wel houdt hij een slag om de arm met betrekking tot het weer. ‘Een kletsnat voorjaar en snikhete zomer kunnen een exploitatierisico vormen.’
De opzet van de Floriade krijgt drie lagen. Voorop staat de klassieke Floriade-opzet met bloemetjes en plantjes. Daartoe is de bomentuin (Arboretum) al opgezet. De Floriade richt zich voorts op de ‘groene stad van de toekomst’. De derde laag is een uitgebreid evenementenprogramma. Vooral jongeren moeten enthousiast worden.

Schema


De organisatie van de Floriade loopt op schema. “Maar de planning loopt op de finesse van weken”, gaf de directeur toe. “Het liefst wil ik een paar weken voor de officiële opening al een proefopening doen, maar het is een hele uitdaging om dat ook voor elkaar te krijgen. We moeten er primair voor zorgen dat we vanaf nu de gewone dingen goed doen.”
De Partij voor de Dieren wilde weten hoe de nieuwe directeur aankijkt tegen de fikse ruzie die de vorige Floriade-directie had met de gemeente. Zoals bekend was die van mening dat er teveel woningbouw op het terrein kwam. Verdaasdonk: “Het mag best een beetje schuren tussen de gemeente en de Floriade BV. Maar ik richt mij vooral op de Expo zelf. Ik zie de Floriade als een enorme aanjager, die een enorme schaalsprong kan betekenen voor de stad Almere.”


Vrijwilligers


Verdaasdonk beseft dat er veel chagrijn onder Almeerders leeft, maar zegt te merken dat het enthousiasme in Almere wel degelijk aanwezig is. Inmiddels zijn er 176 vrijwilligers actief voor de Floriade en telt de businessclub nu 150 leden. “Bij Disneyland was de weerstand onder Parijzenaars nog veel heftiger. De ervaring leert dat een omslag pas een paar maanden voor de opening komt.” Wel gaf hij toe dat er nog zeer weinig landen zich ingeschreven hebben voor een paviljoen. “Het is lastig om landen warm te krijgen, maar we hebben goede verwachtingen over de lobby. De deadline loopt 1 juli af. Maar daar zit rek in.”


750.000 euro bespaard


Wethouder Loes Ypma vulde aan dat de Floriade inmiddels al banen heeft opgeleverd voor 34 Almeerders, vooral 45-plussers en jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Daarmee hebben we als gemeente 750.000 euro bespaard aan uitkeringen. We zijn met de Floriade nu aangekomen in de Doe-fase. De planning is krap, maar we zijn positief gestemd.”

Artikel geplaatst op: 15 februari 2019 - 11:40

Gerelateerd

Delen