Daling klachten bij Ombudsman

ALMERE – De Ombudsman Metropool Amsterdam heeft vorig jaar in Almere minder klachten te verwerken gekregen dan een jaar eerder. In totaal werden 133 klachten ontvangen en afgehandeld, in 2017 waren dat er nog 172.


De Ombudsman wijst er wel op dat een aantal klachten die via de reguliere weg zijn binnengekomen, opgepakt zijn door medewerkers van het project ZSM (Zorg Speciale Mensen), een samenwerking tussen gemeente en Ombudsman voor kwetsbare mensen. Deze klachten zijn worden niet meegerekend. ‘Desalniettemin is het een mooie significante daling’, aldus de Ombudsman. Wel ziet hij de werkdruk toenemen.

Rigide


De gemeente heeft bij Ombudsman-verzoeken vaak nog een erg rigide houding wanneer het gaat om in gesprek gaan met burgers, concludeert de Ombudsman. ‘Dit lijkt onder andere te komen doordat een verzoek van de Ombudsman soms op voorhand al wordt ervaren als een tik op de vingers. Ook heeft de Ombudsman verschillende keren teruggekregen van ambtenaren dat zij het lastig vinden dat (in het bijzonder lastige of onfatsoenlijke) verzoekers nogmaals een podium krijgen, nadat de gemeente met alle goede bedoelingen zaken zorgvuldig heeft proberen af te wikkelen.’
De Ombudsman wijst er daarbij op dat de ervaring leert dat deze gesprekken vaak leiden tot meer wederzijds begrip en herstel van vertrouwen.

Artikel geplaatst op: 22 augustus 2019 - 12:56

Gerelateerd

Delen