OPINIE: Fietsen in Almere

Mario Kramer, Fietsersbond

Na mijn fietsvakantie vorig jaar in Laos, kwam ik terug in Almere en dacht, wat een mooie fietspaden in Almere. Terug van de fietsvakantie in Korea en denk ik: Almere niet goed. In Korea had je net als hier doorgaande vrij liggende fietspaden. Daar waren de paden 4 meter breed en volkomen glad. Heel comfortabel. Om de 10 km toiletgebouwen, die keurig schoon waren, met of zonder billen sproeier en altijd met klassieke muziek. Ook fietspompen en overdekte tempelachtige uitrustbankjes. De bewegwijzering was fantastisch. Op elke kruispunt stond een bord hoe de route verder ging. De fietspaden hadden een belijning blauw en geel. Verdwalen kon haast niet. Korea heeft zijn fietspaden goed op orde. Werd er veel gefietst? In Seoul wel, mensen gingen naar het werk op de fiets en je zag Koreanen op de racefiets ’s morgens vroeg en in late namiddag. Op het platteland is dat een stuk minder.
Terug in Almere. Even de kranten doorgenomen, Almere DEZE WEEK. Opgeschrikt door berichten over een gevaarlijke vluchtheuvel in de Werven en doodlopende fietspaden. Ook de bloembedden in het fietspad op Rozenwerf waren ondanks toezegging van de wethouder en ambtenaren na ruim een jaar niet verwijderd. Hoe kan dit? Bij het herinrichten van een wijk bij groot onderhoud hebben de bewoners inspraak. Een goede zaak. Maar niet als aannemer en bewoners het eens worden over het aanleggen van gevaarlijke vluchtheuvel of bloembedden in een fietspad. Dat gaat in tegen landelijke richtlijnen. Dat is niet verstandig. Laat plannen van de bewoners en aannemer toetsen door verkeerskundigen van de gemeente.
Tot mijn grote genoegen zag ik dat het Farflerpad langs het oude Eksternest wordt aangepakt. De Fietsersbond Almere had dit twee jaar geleden voorgesteld aan de gemeente om dit te vernieuwen. Er komt een prachtig betonpad verstevigd met hennep. De gemeente legt het aan vanaf Ballorig naar de oude stortplaats in het Kromslootpark. Daar neemt Staatsbosbeheer het verder over. Zij beheren het Kromslootpark. Ze gaan de bruggen vernieuwen en het pad opnieuw aanleggen in beton. Dat is hard nodig. Het stuk tussen de twee bruggen in het Kromslootpark is al jaren vreselijk slecht. SBB gaat een hek zetten om het park en gaat daar hekrunderen laten lopen. De snelfietsroute door het park wordt gedownsized tot een recreatiepad. Ik vind dat geen goede zaak.
Uit de landelijke fietsenquête blijkt dat Almeerders tevreden zijn over de fietsvoorzieningen in Almere. Vrij liggende fietspaden en weinig kruisingen maken dat je veilig en snel kan door fietsen. Er is wel irritatie onder de fietsers over bewegwijzering, boomwortels en wegopbrekingen en slecht aangegeven omleidingen. Ondertussen begint het hoofdfietspadennet op orde te komen. Het Spoorbaanpad is daar een goed voorbeeld van. De duivel schuilt in het detail. Een fietsnetwerk moet tot in het detail kloppen. Leuk om in Korea gezien te hebben dat het kan. Ik denk dat het realistisch is om het onmogelijke te vragen aan deze gemeente, namelijk een perfect veilig fietsnetwerk.

Artikel geplaatst op: 17 september 2019 - 15:23

Gerelateerd

Delen