Alleen nog reclamefolders in de bus met Ja/Ja-sticker

Door Marcel Beijer
ALMERE – Almeerders die graag ongeadresseerd reclamedrukwerk willen blijven ontvangen moeten dit wellicht binnenkort expliciet aangeven met een Ja/Ja-sticker boven de brievenbus. Wie geen sticker op de deur heeft ontvangt dan niet langer dergelijke folders.

De Partij voor de Dieren, ChristenUnie en GroenLinks, willen op die manier een eind maken aan de enorme papierverspilling en dienden daartoe een motie in. Bij de meeste huishoudens verdwijnen die folders, vaak ingeseald in plastic folie, rechtstreeks bij het oud papier.
De raadsleden vinden het geen goed idee om het voorbeeld van Utrecht te volgen, waar mensen zonder sticker op de deur ook geen huis-aan-huiskranten meer ontvangen. Gemeenten als Amsterdam en Haarlem kozen ervoor om dergelijke kranten wel toe te staan. Almere lijkt ook voor die laatste optie te kiezen. Daarbij werd vooral gewezen naar het belang van nieuwsvoorziening.


Almere DEZE WEEK

Almere DEZE WEEK is de enige krant in Almere die het nieuws op een serieuze manier volgt. Als Almeerders de krant niet meer vanzelf ontvangen, blijven zij niet alleen verstoken van dat nieuws, maar ook van de gemeentelijke informatie. De krant ontvangt geen subsidie en is daarom volledig afhankelijk van adverteerders. Als die onvoldoende bereik hebben, zullen zij afhaken en kan het voortbestaan van de krant in gevaar komen. Almere heeft dan geen krant meer die het nieuws kritisch en onafhankelijk volgt. Dat vinden de raadsleden niet alleen onwenselijk, de PvdA vroeg zich bovendien af of het juridisch wel houdbaar is als Almeeders het gemeentenieuws niet meer in de bus krijgen. Het gemeentelijke nieuws is weliswaar ook te vinden op internet, maar de meeste Almeerders gaan daar niet actief naar op zoek.


Rotterdam

Het is ook nog mogelijk dat de gemeenteraad kiest voor de oplossing van Rotterdam, die huis-aan-huiskranten verplicht stelt minimaal 30 procent redactie te plaatsen en dus maximaal 70 procent advertenties. Dit om te voorkomen dat slimme ondernemers een krantentitel gaan gebruiken als reclamefuik als alternatief voor het ongevraagd reclamedrukwerk. Het ziet er echter naar uit dat er in de raad geen meerderheid te vinden is voor de motie.
In ieder geval is de raad voorstander om het ongeadresseerd reclamedrukwerk te weren uit de brievenbussen. Wie deze pakketten reclamefolders toch wil blijven ontvangen, zal dat expliciet moeten aangeven met een Ja/Ja-sticker. Binnenkort stemt de raad defnitief over dit idee.

Artikel geplaatst op: 11 oktober 2019 - 09:27

Gerelateerd

Delen