Haven pilotlocatie voor Regelpunt

HAVEN CENTRUM – Sinds eind juni kunnen bewoners van Almere Haven elke maandag van 14.00 tot 15.00 uur op de eerste etage van de bibliotheek aan de Schoolstraat terecht voor hulp bij het aanvragen van een bijstandsuitkering, belastingtoeslag of bij het inschrijven als woningzoekende. Het gaat met name om digitale aanvragen.
Op de eerste etage van de bibliotheek aan de Schoolstraat is elke maandagmiddag het Regelpunt te vinden. (Foto: Fred Rotgans)

Het ‘Regelpunt’ is een samenwerking van De Schoor, de Nieuwe Bibliotheek Almere en het algemeen maatschappelijk werk van Zorggroep Almere. Frédérique Maclean, communicatieadviseur Zorggroep Almere: “De dienst is bedoeld voor iedereen die hulp nodig heeft bij het zoeken van informatie op internet of bij het vinden van formulieren en het invullen ervan. Of voor mensen die thuis geen internet hebben. Er wonen in Haven best veel ouderen en veel gaat nu digitaal, kijk maar naar alles voor de Belastingdienst of voor het aanvragen van huur- of zorgtoeslag. Die zaken digitaal regelen is voor sommige mensen heel moeilijk.”
Het Regelpunt is ontstaan vanuit sociaal werk van de Zorggroep en maatschappelijk werk van De Schoor. Deze signaleerden dat er vraag naar deze dienst was. Het Regelpunt is een voorloper van het wijkteam, dat in de nabije toekomst meer vorm zal gaan krijgen. "Het Regelpunt is een extra dienstverlening voor een kwetsbare groep."
Vrijwilligers

Maclean: “Bij het Regelpunt zit een maatschappelijk werker van Zorggroep Almere. In de toekomst kan dit ook een medewerker van De Schoor zijn en de hoop is dat ook inwoners van Haven zich op vrijwillige basis aansluiten bij het Regelpunt zodat bewoners uit Haven elkaar een steuntje in de rug bieden bij vragen.”
Het pilotproject loopt nu alleen nog in Almere Haven. Als het een succes is dan kan het door andere wijkteams overgenomen worden. Wanneer en of dat gaat gebeuren is nog onzeker.
Artikel geplaatst op: 21 juli 2014 - 12:37

Gerelateerd

Delen