Goed idee, een IJmeerverbinding

ALMERE - 189 leden van het AlmerePanel gaven vorige week antwoord op vragen over de plannen die wethouder Tjeerd Herrema heeft voor een IJmeerverbinding. Volgens wethouder Tjeerd Herrema is meer asfalt niet de oplossing voor het vervoersprobleem en is een snelle manier om vanuit Almere naar de randstad te kunnen, een IJmeerverbinding. Of de Randstadrail. Dat is een railverbinding tussen Almere, IJburg, Utrecht, Schiphol, Amersfoort en Hoofddorp waardoor Almere onderdeel wordt van het Randstedelijk netwerk.
De meeste Almeerders (55 procent) reizen meestal met de auto naar Amsterdam of de Randstad. 41 procent met de trein, en 4 procent gaat nooit die kant op.
Een meerderheid van de respondenten vindt het plan voor een IJmeerverbinding, de voorgenomen lightrailverbinding tussen het nieuw te bouwen Almeerse stadsdeel Pampus en Amsterdam, een goed idee (68 procent). 12 procent vindt het geen goed idee, 10 procent wil liever een snellere verbinding met Amsterdam per boot en 11 procent geeft een open antwoord. ‘Het lijkt me slimmer om bedrijven te stimuleren zich in Almere te vestigen zodat meer Almeerders in eigen woonplaats kunnen werken en misschien wel vaker de fiets kunnen pakken. Lijkt mij win-win voor de Almeerders én het milieu’, zo antwoordt iemand. En ook oppert iemand het oude plan voor het doortrekken van de metro af te stoffen. ‘Dat is de moeite waard om weer eens te bekijken.’
Mensen uit het noorden van Nederland zouden in Almere hun auto kunnen parkeren, om dan de lightrail te pakken naar Amsterdam. 44 procent denkt niet dat mensen dat zouden doen. 27 procent vindt dat een goed idee en 21 procent vindt dat voldoende. 8 procent antwoordt anders: ‘Als mensen eenmaal in de auto zitten, krijg je ze er niet uit. Hooguit met kilometerheffing’, zo luidt een antwoord. En: ‘Als ze eenmaal in de auto zitten, rijden ze toch gewoon door.’
De gemeente Amsterdam werkt aan de aanleg van IJburg-2, een eiland in het IJ. Zo groeien de steden Almere en Amsterdam nog meer naar elkaar toe. De wethouder ziet het als de groei naar een grootstedelijke agglomeratie, waarbij Almere nog meer onderdeel wordt van Amsterdam. 59 procent vindt: naar elkaar groeien hoeft niet zo. ‘Een betere verbinding met Amsterdam en de Randstad is prima, maar Almere mag wel een stad op zichzelf blijven.’
19 procent vindt het wel leuk, ‘er wonen toch al zoveel Amsterdammers in Almere’. 18 procent vindt het niks. ‘Almere is toch een stad op zichzelf, met een eigen gemeenteraad en een eigen identiteit.’
De overige 4 procent antwoordt ‘anders’. ‘Het gaat niet om ‘leuk’ maar om ‘wat is goed voor de stad Almere’. Duidelijk moet worden gemaakt wat de voordelen voor Almere c.q. de regio groot-Amsterdam zullen zijn.’ En ook antwoordt iemand die geen fan is van wethouder Herrema: ‘Deze wethouder vindt wel meer. Hoe minder groen en hoe meer steen: des te beter. Het wordt tijd dat hij opkrast.’
Mits het goedkoper is dan de auto of trein zou 53 procent met een lightrail gaan als die er is. ‘Alleen als er aansluiting is op het metronet van Amsterdam’, zo antwoordt iemand. En: ‘Ik ga nu meestal met de bus naar Amsterdam uit Almere Haven. Als het vanuit Almere Haven ook een snel alternatief wordt dan wel, maar ik ben bang dat Haven er weer niks mee opschiet.’
Artikel geplaatst op: 24 januari 2018 - 10:41

Gerelateerd

Delen