Almeerder bang voor wildgroei en burenruzies oplaadpalen

Door Cerberus

DEN HAAG/ ALMERE – De gemeente Almere moet een serieuzer beleid gaan voeren voor het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s, anders dreigen er wildgroei en tal van burenconflicten.

Dat zei Buitenhofbewoner Luuk Wegman donderdag tijdens een rechtszaak. Daar vocht hij het besluit van de gemeente aan om een oplaadpaal pal voor een woning van een eigenaar van een elektrische auto te plaatsen. ‘Van alle plekken in de buurt is dat de slechtste plek die de gemeente had kunnen kiezen. De paal en het bord staat helemaal aan het eind van een doodlopende straat. Eigenlijk is het nu een privéparkeerplaats van de eigenaar van de elektrische auto geworden, ’ aldus Wegman. Rechter en staatsraad Eric Daalder vroeg opheldering van de gemeentewoordvoerders. Die tekenden aan dat Almere uit drie alternatieven in de Buitenhofbuurt heeft bekeken en dat alleen deze overbleef. ‘Op die andere plekken stond de paal te ver van de woning van de eigenaar van de elektro-auto. Bovendien moet er een wervend effect van de paal uitgaan zodat iedereen met een elektrische auto daar gebruik kan maken,’ zei de gemeentewoordvoerder. Die laatste opmerking wekte niet alleen verbazing bij Wegman, maar ook bij de staatsraad. Want de oplaadpaal staat helemaal achterin de buurt tegen een fietspad aan. Bovendien laat de eigenaar zijn elektrische auto vaak dagen achtereen op de algemene oplaadplaats staan. En eigenlijk mag dat niet. Volgens de oplaadpaalregels moet een auto na vijf uur opladen worden weggehaald. Maar ook de gemeentewoordvoerder erkende dat handhaving erg lastig is,’we kunnen moeilijk drie uur ’s nachts aanbellen en meneer vragen om zijn auto weg te halen.’
Voorstraat

Wegman zei dat dat een reden te meer is om de oplaadpaal en -plaats daar weg te halen en aan het begin van de wijk tegenover de Voorstraat aan te leggen,’dan kan iedereen met een elektrische auto er gebruik van maken en niet alleen die ene eigenaar van de elektrische auto. Anders komen er conflicten zoals een taxichauffeur die een paar maanden geleden de hele buurt wakker vloekte omdat hij zijn auto niet kon opladen. En wat als er straks meer Buitenhofbewoners elektrische auto’s krijgen en ook hun auto willen opladen?’ De gemeentewoordvoerders wisten het ook niet. Zij merkten slechts op dat iedereen nu eenmaal graag zijn auto dicht bij huis parkeert en dat een eigenaar van een elektrische auto niet meer dan 200 meter naar de dichtstbijzijnde paal mag lopen.’ Staatsraad Daalder benadrukte dat hij niet zelf een andere plek voor de oplaadpaal kan aanwijzen,’ik kan de gemeente hoogstens opdragen nog eens goed naar alle andere locaties te kijken. ’ Of hij die opdracht geeft zal binnen enkele weken uit de uitspraak duidelijk worden.
Artikel geplaatst op: 21 december 2017 - 15:09

Gerelateerd

Delen