Gemeente controleert Welzorg op verbeteringen

ALMERE - De Almeerse hulpmiddelenleverancier van onder meer rolstoelen en til-liften (Welzorg) voldoet volgens de gemeente niet aan alle contractuele eisen. Daarvoor heeft zij een verbeterplan opgesteld. De gemeente controleert of er voldoende verbetering optreedt, zo niet kan worden besloten het contract niet meer te verlengen.
Dat antwoordt het college van B&W in antwoord op schriftelijke vragen van het CDA. Door een landelijke reorganisatie bij de leverancier heeft de Almeerse vestiging niet aan alle kwaliteitseisen voldaan. Het CDA stelde de vragen, nadat het signalen had gekregen dat de bejegening niet voldeed en onderdelen niet of te laat werden geleverd. "We hebben bijvoorbeeld gehoord dat iemand met een lekke rolstoelband werd gezegd dat ze 38 uur moest wachten op hulp", vertelt fractie-assistent Rene Claessens. "Al dat soort zaken, gaat in tegen de afspraken dat iedere Almeerder moet kunnen meedoen in de samenleving. Daarom zijn we benieuwd of het verbetertraject helpt."
Ook kwamen er bij het CDA klachten binnen over het WMO-vervoer aangaande de bejegening en het 'te laat komen van taxi's'. Volgens het college is het aantal klachten bij de vervoerder binnen de norm, sinds een speciaal team daar extra energie in heeft gestoken. De Klanttevredenheid zou hier zijn gestegen naar een 7,4.
Claessens vindt die stijging een stap in de goede richting. "De vraag blijft bij beide organisaties: welk percentage van de benadeelden dient uiteindelijk een klacht in? Wie durft er te klagen? Hoe zorg je ervoor dat men wel die klacht neerlegt? Die lagere klachtbereidheid, zagen we ook bij de discussie van de politie-aangiften. Misschien moeten we over die klacht-indien-bereidheid samen met de ombudsman en de wethouder eens een gesprek voeren."
Artikel geplaatst op: 03 oktober 2017 - 12:32

Gerelateerd

Delen