WitchWorld en ‘af’ kasteel iconen van Almere

ALMERE – We vroegen leden van het AlmerePanel afgelopen week naar een typische bezienswaardigheid van Almere. Projectontwikkelaar Unibail-Rodamco stelde in een artikel in deze krant vorige week dat Almere een herkenbare publiekstrekker mist, zoals de Eiffeltoren dat is voor Parijs of Manneken Pis voor Brussel. Nu trekt Almere voor deze omvang te weinig mensen van buitenaf en dat is kwalijk voor ‘het merk’ Almere.
Volgens panelleden zijn er wel degelijk iconen te noemen voor Almere. Op de vraag of bepaalde projecten of delen van de stad ‘iconisch’ zijn antwoordde 54 procent ‘Het kasteel dat is afgebouwd’. Bijna 50 procent noemde het in 2020 te openen pretpark WitchWorld als iconisch.
Dat Almere een typische bezienswaardigheid moet krijgen vindt 30 procent. 38 procent vindt dat ook, maar wel vindt die groep dat zoiets vanzelf moet ontstaan. 22 procent vindt dat Almere genoeg activiteiten en dingen heeft om te zien. ‘Je moet niet altijd speciaal willen zijn. Wees gewoon Almere met een gezellig ingericht en gevarieerd (winkel)centrum’, zo antwoordt een respondent.
53 procent vindt dat Almere nog geen typische bezienswaardigheid heeft. 47 procent vindt van wel, met antwoorden als: ‘Oostvaardersplassen’, ‘het winkelcentrum’, ‘de moderne architectuur’, ‘natuurgebieden’, ‘De Kemphaan’, ‘stichting AAP’ en ‘Primark’.
Bijna 54 procent ziet ‘Het kasteel dat is afgebouwd’ als iconisch project van de stad. Bijna 50 procent vindt dat van pretpark WitchWorld. Natuur en wonen dicht bij elkaar (39 procent) en wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in 2022 (38 procent) scoren ook goed als iconische projecten. Het moderne stadshart met winkels (38 procent), het vele groen 34 procent), de vele zelfbouwprojecten en architectonische hoogstandjes (30 procent) en een museum met internationale aantrekkingskracht in het centrum (30 procent).
Panelleden hebben leuke eigen ideeën voor een bezienswaardigheid van Almere. ‘Een buitenzwembad of aquapark’, ‘open tuinenroutes’, ‘een grote Gateway Arch net voorbij de Hollandse Brug als 'poort' naar het nieuwe land’, ‘pianotrappen bij het station of in het centrum’. Maar ook een bezienswaardigheid van een andere orde: ‘Zorgdragen voor de eigen inwoners. Als die tevreden zijn is de marketing die dat genereert met geen Manneken Pis te vergelijken.’
Artikel geplaatst op: 28 juni 2017 - 07:00

Gerelateerd

Delen