Almeerse leerlingen besparen miljoenen plastic flessen

30 november 2020 13:30

Door Marcel Beijer

ALMERE – Shampoo uit een grote dispenser aftappen in je eigen fles. Het idee van de Almeerse leerlingen Dinara, Lieke en Daniël (allemaal 11 jaar) is even simpel als briljant. Ze wonnen er in ieder geval de Changemaker Challenge mee, een wedstrijd uitgeschreven door het hippe merk Dopper, bekend van de waterfles.

De drie leerlingen doen mee aan het Almeers Talentenlab, een bovenschoolse verrijkingsklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. "Van de meester kregen we te horen van de Dopper-challenge onder leerlingen van 8 tot 12 jaar uit Nederland, Duitsland, Groot Brittannië, België en Nepal. We mochten ideeën verzinnen."

Lieke, die helaas bij dithet interview niet aanwezig kon zijn, kwam met een idee voor cupjes van een koffiezetapparaat, Daniël bedacht een robot die op de bodem van de zee plastic kan opruimen, maar bij het idee van Dinara kregen alle drie de leerlingen een goed gevoel. "We hebben er geen ruzie om gemaakt, of zo", zegt Daniël. Het idee was gewoon goed."

M&M

Het idee ontstond toen Dinara bij een M&M-store was geweest. "Daar kon je de snoepjes tappen uit een dispenser", vertelt Dinara. "Toen dacht ik: waarom doen we dat niet met shampoo? Wereldwijd worden er meer dan 552 miljoen shampoo flessen na gebruik weggegooid. Met ons plan neemt dat flink af: je neemt je eigen flesje mee naar de winkel en tapt 100 of 200 milliliter shampoo af. Dat reken je vervolgens af bij de kassa."

Het plan werd door de drie leerlingen gezamenlijk uitgewerkt en DIDIS (Dinara Dispenser) gedoopt. Ze ontdekten ze nóg een voordeel van hun idee: "Want het is ook te gebruiken voor andere producten en je voorkomt ook diefstal, want flessen kunnen niet gestolen worden en klanten moeten vooraf met de pinpas betalen voor ze gaan aftappen. Voor winkeleigenaren is het dus ook interessant."

Jury

Het idee was zo goed dat de jury van de challenge de Almeerders tot winnaar uitriepen. "Dat betekent dat ze nu gaan kijken of het idee ook echt uitgevoerd kan worden. Als een bedrijf geïnteresseerd is wordt er een prototype gemaakt en wie weet wordt het dan ook ingevoerd."

De slimme leerlingen zijn blij en trots op hun winst in de challenge. Maar hadden ze het plannetje niet beter voor zichzelf kunnen houden. Met een goed idee kun je immers miljonair worden. Dinara: "Ja, maar het ging om de wedstrijd en het milieu. Zonder wedstrijd waren we niet op het idee gekomen." En Daniël: "Misschien worden we dat alsnog wel!"

Meer informatie over DIDIS: https://www.instagram.com/didis_save_the_planet/ en https://www.facebook.com/DIDISsavetheplanet

Dinara, Lieke en Daniël. (Foto: aangeleverd)