Autovrije pleinen creëren rust
08 oktober 2008 07:00
ALMERE - Minister Beelaerts van Blokland sloeg 12 juli 1979 sloeg de eerste paal voor de eerste huizen van Stedenwijk-Noord. Op 25 juni 1980 reikte premier Van Agt de eerste sleutels uit.
Elke buurt in Stedenwijk heeft zijn eigen autovrije plein zoals bijvoorbeeld het Haarlemplein. Sowieso is geprobeerd om de auto in de wijken wat naar de achtergrond te laten verdwijnen. Daardoor zijn kleine oases van rust ontstaan zoals in de Utrechthof en bij de Breukelengracht.
Een van de stedelijke uitgangspunten was om wonen en school te integreren. Daarom is de scholengemeenschap Echnaton bewust in een woonwijk gebouwd. En Echnaton bouwt vol enthousiasme aan een goede relatie tussen buurt en school. De ontwikkeling van de Brede School Stedenwijk is daar een mooi voorbeeld van.
Het Deventerpad is de oudste toegangsweg tot het centrum van Almere Stad. Het IJlstpad is het enige scheve straatje in Stedenwijk-Noord. Het weggetje kwam niet volgens de planning uit bij het tunneltje onder de spoorlijn door. Dan toch maar een scheef straatje in een woonwijk waar alles kaarsrecht moest lopen. Sommigen spreken in dit geval van een stedenbouwkundige fout.
Gerelateerd
Ole Tobiasen langer bij Almere City FC
Plaatsen bladkorven uitgesteld
Steunactie hulpdiensten voor ziekenhuispersoneel
Nu ook handen wassen op de markt
Wethouder: 'De Roef wordt opnieuw markeerpunt voor Haven'
Verdachte winkeldief hoest met opzet naar personeel
Fietsroute Trekvogelpad richting Oostvaardersdijk weer open
Danny Lit zingt voor woonzorgcentrum De Kiekendief
‘De Roef is Almeers erfgoed’
Bellen naar huisarts en GGD om test heeft geen zin