Dacia Spring: elektrisch rijden voor iedereen

08 april 2021 00:00

Door Rob van Ginneken

ALMERE – Bij Dacia is vanaf begin april de Spring te bestellen. De geboorte van deze handzame SUV gezinsauto gaat ook het grote publiek zonder twijfel niet onopgemerkt voorbij.

Hij maakt elektrisch rijden bereikbaar voor brede doelgroepen. Lees: u en wij. De reden is glashelder: zijn grootste en echt unieke troefkaart is namelijk de prijs: hij is er vanaf 17.890 euro.

Om de voor de hand liggende vraag die dan in je opkomt meteen te beantwoorden: de elektrische Spring is zeker geen 'uitgeklede' aanbieding. Hij biedt een actieradius van 230 kilometer bij gemiddeld gebruik (de realistische WLTP-waarde). In en om de stad zal hij volgens Dacia rond de 300 kilometer halen voor hij aan de lader moet. Dat laatste is zeker ook een waarde die in de praktijk meetelt, want de Spring heeft handzame stadsauto afmetingen. Om precies te zijn 373 centimeter lang. Hij mikt ook echt op woon-werkverkeer, zeggen zijn ontwerpers.

Als je nog even terugdenkt naar de allereerste Dacia Logan 'prijspakker' uit 2004 daar ging het vooral over hard plastic en 'geen nonsens'. Het is dus niet raar dat menigeen bij deze lage prijs een – laten we zeggen – niet zo heel spannende auto verwacht. Het merk start in de EV-klasse immers wederom helemaal onderaan de prijsladder. Een segment waar meestal gespierde prijskaartje aan hangt.

De werkelijkheid is anders. De Spring lijkt als twee druppels water op het leuke design prototype dat eerder op autoshows stond. Een kek model waaraan je goed ziet dat het familie is van compacte Renault-modellen als Clio en Captur. Ook het interieur ziet er helemaal niet verkeerd uit en krijgt zelfs een boel snufjes mee die gewoon boven een 'basic' uitrusting uit stijgen. Optioneel is er een infotainment systeem met groot beeldscherm beschikbaar.

Kortom: je kunt er best in worden gezien, zeker als je een beetje met de kleuren durft te spelen. Een volbloed sprinter op wielen is het niet, met zijn vermogen van 44 pk en een heel modale trekkracht. Maar je kunt vlot meekomen en hebt wel de souplesse en rust die bij een EV horen.

Binnenkort kunnen we de auto ook testen om meer informatie uit de praktijk te kunnen melden. Ook voor zakenrijders interessant in elk geval, vanwege de lage bijtelling.

Toch is dit een van de eerste elektrische auto's die nadrukkelijk vooral op de 'gewone' particuliere koper mikt. Hij zal vanaf september worden geleverd.

(Foto: aangeleverd)