Skoda Enyaq: businessclass gezinsauto

12 mei 2021 06:00

Door Rob van Ginneken

ALMERE - De Skoda Enyaq is de eerste volwaardige elektrische auto van het Tsjechische merk. De eerste klap is de spreekwoordelijke daalder waard. Technisch gesproken is hij een broer van elektrische Volkswagen-, Audi- en Cupra-modellen. Prima dus. Wat bij de lancering van de Enyaq opvalt is hóe goed zijn ontwerpers alles hebben samengebouwd.

Het maakt hem een meer dan serieus te nemen concurrent. Zijn uitstraling is ingetogen chique. Scherp 'gesneden', goed gevulde wielkasten en een front dat doet denken aan prestigemerken. Bij de eerste kennismaking valt op dat de Enyaq niet alleen een kloeke bagageruimte biedt, maar ook voldoende interieurruimte voor gebruik als zakenauto en gezinsauto. Het zitcomfort is zowel voor- als achterin goed voor elkaar Wat ons betreft een troefkaart is het dashboardconcept. De Tsjechen schieten niet door met een overmaat aan virtuele bedieningselementen op het beeldscherm. Ze kiezen een middenweg met een goed evenwicht tussen toetsen, knoppen en aanraakscherm functies. Bovendien heeft hij achter het stuur flippers die de elektrische rijstanden in vier stappen kunnen verstellen.

Meterpaneel

Naast dat grote centrale scherm heeft hij een klein paneeltje recht voor je, als super goed zichtbaar digitaal meterpaneel. Vanzelfsprekend krijgt hij de van zijn moederconcern bekende rijke selectie aan geavanceerde comfort- en veiligheidsfeatures mee. Desgewenst ook augmented reality voorruitprojectie. Extra info in je zichtlijn. De tijd staat niet stil!

Skoda legt het accent bij de Enyaq meer op reiscomfort dan dynamiek. Toch is hij meer dan vlot zat met bijvoorbeeld nul naar honderd in 8,5 seconden. Onze eerste kennismaking was met de Enyaq iV80, een van de 'hogere' uitvoeringen. Die heeft de grotere accu aan boord – 82 kWh – en die haalt volgens de WLTP-norm ruim 500 kilometer. In de praktijk iets minder, maar dan blijft nog altijd een kilometer of 400 over.

Met een wat minder dikke accu is de Enyaq er vanaf iets boven de 40 mille en de prijzen lopen voor de meest veeleisende – en verwende – gebruikers op tot ruim 60 mille. Deze nieuwe speler is het bekijken waard.

De uitstraling van de Enyaq is ingetogen chique. (Foto's: Eric van Vuuren)

Troefkaart is het dashboardconcept

De auto is het bekijken waard.