Wethouder Julius Lindenbergh kiest voor een informele aanpak (Foto: Fred Rotgans)
Wethouder Julius Lindenbergh kiest voor een informele aanpak (Foto: Fred Rotgans) Fred Rotgans

Gemeente wil informeler contact met bewoners

Politiek

Door Marcel Beijer

ALMERE – Achter de schermen wordt momenteel in het stadhuis gewerkt aan de ‘Almeerse informele aanpak’ om het contact met bewoners minder stug te maken. “We kregen van de Ombudsman regelmatig op ons kop dat we in de communicatie te juridisch waren en te weinig van uit de bewoners dachten”, zegt wethouder Julius Lindenbergh. “We willen eigenlijk gewoon de menselijke maat hanteren.”


Lindenbergh is vooral bekend als de wethouder van robuuste portefeuilles als Financiën en Woningbouw. “Het komt eigenlijk nooit voor dat mij iets gevraagd wordt over de portefeuille Dienstverlening, die ik ook heb. Terwijl de meeste Almeerders vooral met de gemeente in contact komen via de dienstverlenende afdelingen.”


Vriendelijker

Het moet allemaal vooral een stuk vriendelijker, stelt Lindenbergh. Als bij een aanvraag bijvoorbeeld een formulier niet goed werd ingevuld, kreeg de indiener een kille afwijzing. In de informelere aanpak vraagt de ambtenaar in dat geval even aan de indiener wat hij precies bedoelde en kan het proces doorgaan. “Gewoon even de telefoon pakken”, zegt Lindenbergh. Ook bij de beoordeling van een verzoek kan het allemaal een stuk vriendelijker. “Ambtenaren hebben nog wel eens de neiging om zich aan regels vast te houden, maar misschien zijn er alternatieven mogelijk. Ook hier geldt: verplaats je even in de Almeerder en kijk of je binnen de regels toch nog mogelijkheden ziet.”


Afwijzing

Natuurlijk is daarmee niet alles opgelost. Soms worden verzoeken nu eenmaal afgewezen. “Dan is de indiener natuurlijk niet blij, maar we ervaren nu al dat er minder chagrijn is als we dan even contact opnemen. Ook voor de ambtenaar is dat plezieriger werken. En is het nog efficiënter werken ook.”


Bezwaarschriften

Tot slot moet ook de schriftelijke communicatie informeler. “Indieners van bezwaarschriften hebben vaak het idee dat ze met een jurist van de gemeente aan het communiceren zijn’, ervaart de wethouder. “De insteek is heel juridisch, waar het juist inhoudelijk zou moeten zijn. Dat vraagt om een andere aanpak. Sowieso krijgen ambtenaren momenteel les in het toegankelijk schrijven van brieven. ”


Vijf jaar

Een jaar geleden is een start gemaakt met de Almeerse informele aanpak. Lindenbergh: “De ervaring leert dat het vijf jaar duurt voordat zoiets in de organisatie is ingesleten. Maar het belangrijk dat we het hebben opgepakt. We zijn er voor de bewoners. Dat zal steeds duidelijker worden.”

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto