Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Renault Kangoo als luxe werkplek

Auto

Door Rob van Ginneken

ALMERE - De Kangoo bestelwagens draaien al jaren mee. Hoog tijd voor een nieuwe generatie. Het resultaat doet qua techniek en comfort nauwelijks onder voor een moderne personenwagen. En zo rijdt hij trouwens ook.

In essentie draait de bestaande Renault Kangoo al meer dan tien jaar mee. Nauwelijks verrassend dat de geheel niéuwe derde generatie veel verbeteringen brengt. De personenversie komt wellicht later, maar bij onze eerste testritten bleek de voor ondernemers veel belangrijker besteller een opmerkelijk luxueuze ‘werkplek’.

Er worden in ons land gigantische aantallen handzame bestelwagens verkocht en die ‘zakelijke’ rijders krijgen nu het beste dat de techniek te bieden heeft. Wat voorin meteen opvalt is de verrassend fraaie afwerking en hightech uitrusting. Vakken en bakjes verraden dat je in een bestelwagen zit, maar verder is de vormgeving gewoon strak.

Ook de interieurmaterialen zijn niet langer ‘klassiek keihard kunststof’. Slim en super handig detail is het hoog geplaatste beeldschermpje, in plaats van een achteruitkijkspiegel. Bij een bestelwagen zie je daar anders weinig of niets.

Comfort

Voorin zou je eerder denken dat je in een luxe ruimtewagen rijdt. Veel geavanceerder dan de vorige Kangoo-generaties. Zijn onderstel is geleend van de nieuwste luxe gezinsauto-modellen in de Renault-showroom. Met een ‘test’ lading van 280 kilogram achterin ontpopte hij zich als een zeer volwassen rijdende auto. Prettige werkplek voor personeel of eigenaar. Zeker omdat de uitrusting en veiligheidstechniek op personenwagen niveau liggen.

Geluidsniveau

De Kangoo rijdt vlot en stuurt fatsoenlijk. Opvallend pluspunt is het opmerkelijk lage geluidsniveau. Geen gedreun, zelfs met die enorme open klankkast achter je rug. Ook bij de dieselversie. De benzine uitvoering is nóg stiller. Je hoort vooral wat windgeruis van de grote schuifdeur.

De Franse testauto heeft een geheel openschuivende zijkant. In ons land mag dat niet en komt er een ‘klassieke’ stijl tussen de voordeur en de schuifdeur. Dát verklaart ook waarom de prijzen nog niet zijn vastgesteld. Schatting: vanaf rond de 15 mille exclusief belastingen?

De nieuwe Renault Kangoo. (Foto: aangeleverd)

Het interieur. (Foto: aangeleverd)

Afbeelding

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto