Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Ami 6 van Citroën bestaat 60 jaar

Auto

ALMERE - Op 24 april 1961 presenteerde Citroën de Ami 6 aan de pers. De auto ging in productie in de nieuwe fabriek in Rennes (Frankrijk).

De sedanversie, de Berline, verscheen het eerst, maar de later geïntroduceerde Break was het meest succesvol met ruim 550.000 verkochte exemplaren. In totaal produceerde Citroën ruim een miljoen exemplaren van de Ami 6. De productie kwam in 1971 ten einde. Citroën introduceerde de Ami 6 om het gat tussen de 2 CV en de ID/DS op te vullen.

Meesterwerk

De ontwerper, Flaminio Bertoni, die ook de Traction Avant ontwierp, beschouwde de Ami 6 als zijn meesterwerk. Met zijn onvergetelijke achterover hellende achterruit markeert hij de jaren zestig met zijn ‘Z-lijn.’ “Dit model is op geen enkele manier bedoeld ter vervanging van de totaal verschillende 2 CV (…).” Het persbericht van Citroën was in 1961 misschien wel net zo verrassend als de vorm van de Ami 6. De ‘grote kleine auto’ was compact, maar had toch een ruim interieur.

Uniek silhouet

Uiteindelijk produceerde Citroën ruim een miljoen exemplaren van de auto met het unieke silhouet. Meer dan de helft daarvan was de in 1964 geïntroduceerde Break. Citroën verraste niet alleen met het uiterlijk van de Ami 6, maar ook met de marketing van het nieuwe model, want het merk presenteerde de Ami 6 als ‘de ideale tweede auto, voor Madame.’

In april 1961 werd de Ami 6 gelanceerd. (Foto: Citroën)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto