Afbeelding
Almere DEZE WEEK

‘Het lijkt wel of stadhuis bang is voor invloed bewoners’

Algemeen

Door Marcel Beijer

ALMERE – Bouwplannen, bomenkap: de manier waarop de gemeente hierover haar inwoners informeert laat nogal eens te wensen over. Er is een nieuwe participatienota in de maak, maar bedrijfskundige Karel van Brederode heeft daar weinig vertrouwen in. Hij stuurt nu een eigen methode naar de gemeenteraad, waarin hij het participatietraject vergelijkt met een autobus.

Van Brederode is niet alleen een bedrijfskundige, maar ook een ervaringsdeskundige. Hij liet zich horen toen de gemeente aan de Trekweg een enorm veld met zonnepanelen wilde aanleggen. Mede door zijn – sterk onderbouwde – argumenten wordt dit veld een stuk kleiner. “Maar het liet me niet los hoe sterk het verzet van bewoners moet zijn om invloed te hebben op het proces. Het lijkt wel of ze op het stadhuis bang zijn voor de invloed van bewoners. Dan lees en hoor ik dat twee fractievoorzitters kritiek hebben op ambtenaren, maar de gemeenteraad mag ook zelf wel eens in de spiegel kijken. In die nieuwe participatienota weten ze de regels weer goed te verhullen. Er is geen scheiding tussen uitvoering en controle. Als het mis gaat, kan nog steeds worden weggekeken. En dan stopt het proces. De meeste inwoners zullen niet snel de juridische weg bewandelen.”

Burgerparticipatie Bus

Van Brederode gebruikt in zijn plan de metafoor van de Burgerparticipatie Bus, gebaseerd op vijf punten. De gemeente is de buschauffeur die zelfbewust de koers bepaalt. De motor van de bus moet één duidelijke standaard methode zijn zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden. De bus kan veilig rijden als de checklist wordt nagelopen. Veel klachten van inwoners over burgerparticipatie hadden met zo’n checklist eenvoudig voorkomen kunnen worden. De chauffeur (de nieuwe ambtenaar Burgerparticipatie) moet een goede rijopleiding hebben genoten. Van Brederode stelt dat deze ambtenaar zijn werk onbezwaard moet kunnen uitvoeren en ook de gemeenteraad beter betrekken en bijpraten. Tot slot het belangrijkste punt: de bus moet een noodrem hebben. In het plan van Van Brederode is die rol weggelegd voor de raadgriffie: onafhankelijk en toch dichtbij. Uitbreiding met een Ombudsman Burgerparticipatie is mogelijk.

Gemeenteraad

Van Brederode heeft zijn plan inmiddels toegestuurd aan alle raadsleden. “De actualisatie van de participatienota wordt nu besproken. Dat betekent dat de raad er nu nog iets mee kan doen. Burgerparticipatie behoort tot de corebusiness van een gemeente, het is belangrijk. Ze kunnen een inferieur systeem nu weer voor een paar jaar vastklikken of juist een grote stap vooruit zetten. Stel je eens voor wat dat laatste met het welzijn van inwoners en bedrijven zal doen. En waar dat allemaal toe kan leiden. Ja, ik heb wel het idee dat dit zal worden opgepakt.”

De Burgerparticipatie Bus

1. de bestemming van de bus moet glashelder zijn

2. sterke motor die goed wordt onderhouden

3. duidelijke regels voor chauffeur en passagiers

4. eerlijke educatie. Chauffeur moet juiste rijopleiding krijgen

5. onafhankelijke noodrem om tijdig te kunnen remmen en daarna de rit snel te vervolgen

De Burgerparticipatie Bus moet duidelijkheid scheppen in de wijze van inspraak. (Foto: Adobe Stock)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto