Links Gudmundson met geconcentreerde aandacht voor wat er onder een opgelichte stoeptegel te zien is ('event' uit 1975) en rechts zijn kunstwerk op de Grote Markt.
Links Gudmundson met geconcentreerde aandacht voor wat er onder een opgelichte stoeptegel te zien is ('event' uit 1975) en rechts zijn kunstwerk op de Grote Markt.

Brans Stassen over monumentale kunst in Almere: Gudmundson

Algemeen

ALMERE - Kunst in de openbare ruimte kom je in Almere overal tegen. Wie heeft het bedacht en wie heeft de kunstenaars uitgekozen? Oud-stedenbouwkundige Brans Stassen vertelt erover in een serie stukken over monumentale kunst in Almere. Dit keer staat het kunstwerk op de Grote Markt centraal. 

Op een plein hoort een standbeeld. Elke zichzelf respecterende stad heeft er wel een. Een beeld van een grote geleerde of historische held. Vaak een ruiterstandbeeld, met zo’n hekje eromheen, monument voor een beroemde stadsgenoot uit vroeger jaren. Maar wat moest er komen op de pas bebouwde Grote Markt van een nieuwe stad die in 1984 nog maar net tot gemeente was verklaard? Hier was vroeger alleen maar water.

Dierfiguren en sterrenhemel

De kunstcommissie schreef een meervoudige opdracht uit en de ideeën kwamen binnen. Francois Xavier Lalanne uit Frankrijk stelde een tuin voor met in vorm geknipte dierfiguren. Een poëtisch voorstel kwam van een groep jonge Friese kunstenaars, “De vier evangelisten”: een folly met azuurblauwe binnenkant onder een open dak van smeedwerk dat verwees naar de vroegere zeespiegel, waarbij de zeesterren vervangen waren door een sterrenhemel.

Vin en vleugel

Maar de keus viel uiteindelijk op het beeld van een conceptuele kunstenaar uit Amsterdam, de uit IJsland afkomstige Sigurdur Gudmundson. Het gaat om het idee achter een beeld. Zoals op die foto van hem in regenjas, in geconcentreerde aandacht voor wat er onder een opgelichte stoeptegel te zien is: “event” uit 1975. Dat is eens wat anders dan een ruiterstandbeeld.

Voor ons Grote Markt-plein kwam hij met een simpel motief dat precies de kern raakt van wat hier aan de hand is: een vin van een vis en de vleugel van een vogel, van zee naar land. En dit dan op een monumentale tafel van enorme granietkeien per schip aangevoerd vanuit de Noordelijke bergen. Als waardig alternatief voor zo’n klassiek standbeeld staat het sindsdien op de Grote Markt. 

Ambassadeur

Kinderen spelen eronder, je zet er je fiets tegenaan en bovenop altijd weer die duiven. Het beeld wordt nauwelijks als kunst meer ervaren en niemand is zelfs nog op de gedachte gekomen zich als ‘ambassadeur’ te melden. Probeer er eens een mooie foto van te maken voor de huidige fotowedstrijd van de Stichting Kunstambassadeurs. Meer informatie: wwwkunstambassadeurs.nl.

Door Brans Stassen

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto