(Archiefoto: Almere DEZE WEEK)
(Archiefoto: Almere DEZE WEEK)

Rapport Floriade BV: Alles en iedereen schuldig aan mislukken Floriade

Algemeen

ALMERE - ‘Het aantal bezoekers van de Floriade is buitengewoon teleurstellend te noemen. De financiële consequenties hiervan zijn helaas zeer dramatisch voor de gemeente en dat is zeer te betreuren’, schrijft Floriade-directeur Hans Bakker in zijn eindrapport over het evenement.

Door Robert Mienstra

Met name de coronapandemie, de rol van de media, de gemeente en de Almeerse politiek, maar ook de problemen in het Suezkanaal en de desinteresse van de tuinbouw hebben hierbij een rol gespeeld, is de conclusie in het rapport van de Floriade BV.

Boodschap

Het rapport meldt dat de complexe boodschap van ‘Growing Green Cities’ belemmerend heeft gewerkt. Daarmee wordt de idee dat het verhaal van de Floriade nooit goed verteld is bevestigd. Daarbij hebben de elkaar snel opvolgende wisselingen van vier managers binnen de gemeente en zeven directeuren van de Floriade voor grote onrust binnen de organisatie van de Floriade gezorgd.

Gemeente

Ook de rol van de gemeenteraad komt aan bod in het rapport: ‘Sommige partijen hebben niet nagelaten elke gelegenheid aan te grijpen om het gemeentebestuur te bekritiseren over de Floriade en openlijk over een faillissement te spreken.’

Media

Vooral Omroep Flevoland moet het ontgelden in het rapport. ‘Die stelde zich ten doel uitsluitend journalistiek te bedrijven, waardoor alle negatieve aspecten voortdurend in het nieuws kwamen. Tegenover deze stroom van negatieve berichtgeving was geen effectief weerwoord te organiseren.’ De BV gaat hierbij wel voorbij aan onder meer alle live-uitzendingen van de omroep vanaf het Floriadeterrein.
Verder zouden de regionale media bewust geen promotionele activiteiten voor de Floriade hebben opgezet.

Floriade BV

Toch steekt de BV ook wel de hand in eigen boezem. ‘Het concept van het evenement was onvoldoende tastbaar en uitlegbaar. Bovendien was niet duidelijk op welke doelgroep de Floriade was gericht. Er is ook nooit gemotiveerd hoe de twee miljoen bezoekers behaald konden worden.’ Daarbij sprak directeur Bakker een keer zelfs van 3 miljoen bezoekers. Waarop dat gebaseerd was , is dus onduidelijk.
Ook was er – volgens het rapport – in de voorbereidingsfase een niet of nauwelijks werkend Floriadeteam. Verder was niet duidelijk waaraan gewerkt werd: ‘De primaire focus van de gemeente was gericht op de gebiedsontwikkeling van de stadswijk. Daarbij was de hoofdentree geen landingsplaats, maar meer een toegang tot een nieuwe stadwijk. Ook lagen de parkeervoorzieningen te ver van de ingang.’

Opening

Verder meldt het rapport dat de openingsdatum van 13 april wel erg vroeg was in het seizoen, dat het terrein een nogal kaal uiterlijk had, terwijl bij de sluiting juist veel in bloei stond. Deze kritiek werd in het begin van de Floriade ook in de media veel gemeld en destijds door de BV als onjuist weggezet. Daarbij was de BV verrast dat er bij de opening een aantal paviljoens niet af was. Verder zegt de BV dat de tuinbouwsector zich – afgezien van The Green House – in de rest van het park bescheiden of niet actief heeft opgesteld.
De kritiek van de BV op de tuinbouwsector is niet mals: ‘Een wereldtuinbouwtentoonstelling zou toch moeten betekenen dat de hele tuinbouwsector uitloopt om met trots te laten zien wat men kan. Afgezien van een enkele actie is hier geen sprake van geweest.’

Ondanks alles concludeert de Floriade BV ‘dat algemeen aangenomen kan worden dat de Floriade als redelijk geslaagd kan worden beschouwd. Uiteindelijk had het in tijd makkelijk haalbaar moeten zijn geweest de Floriade te organiseren mits Covid en de gemeente/politiek geen roet in het eten hadden gegooid.’

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto