Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Citroën lanceert ‘comfortversie’ C3 Aircross

Auto

Door Rob van Ginneken

ALMERE - Het Franse Citroën heeft vanouds een reputatie hoog te houden als het gaat om rijcomfort. Vaak ben je voor het ‘betere werk’ dan aangewezen op wat grotere – lees kostbaarder – modellen, maar de gefacelifte nieuwe C3 Aircross houdt dat binnen de perken. Hij is er vanaf 23 mille. Dan heb je een redelijk complete uitvoering, maar je zult het zonder airco moeten doen helaas. De importeur heeft de fabrikant al – terecht - gevraagd daar nog eens over na te denken.

Voor de luxere versies tel je al gauw een paar mille extra neer, maar daarvoor is wél een fiks pakket snufjes en extra’s samengesteld. Bovendien nodigt die enorm uit om hem met individuele accenten aan te kleden. Keus zat.

Na een eerste rijindruk is onze tip in elk geval: bestel er een interieurpakket bij. Dan krijg je namelijk ook de zogenaamde Advanced Comfort stoelen. Een zeer goed gekozen naam, want het zijn dezelfde die ook in grotere modellen als de C4 worden toegepast. Een extra laag schuimvulling met speciale bekleding en een bijzondere afwerking zorgen samen voor ‘ouderwets’ gerieflijk rijden. Uiteraard helpt ook de opvallend aangenaam afstelde vering van het onderstel dan mee.

Redelijk uniek

Het totaaleffect is bij deze toch redelijk compacte auto redelijk uniek te noemen. Hij is 416 centimeter lang, maar concurreert in dat opzicht met duurdere middenklasse auto’s. Dat heeft overigens ook te maken met de zithouding. Ontspannen overeind, zogezegd. Waar veel andere merken de ontwerptrend de laatste jaren weer ombuigen naar lagere en sportiever gelijnde crossover modellen, houdt Citroën met de C3 Aircross vast aan een echt SUV-koetswerk.

Hij heeft daarom ‘klassiek’ wat meer luchtweerstand, maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Zijn hoge bouw komt de ruimte voor- en achterin duidelijk ten goede. Ook de bagageruimte mag er voor een auto van dit formaat zijn. Alles bij elkaar een aangename reisauto voor mensen die ook in de stad nog handig willen manoeuvreren en parkeren.

De 1,2-litermotor (met standaard zesbak) heeft geen hybride snufjes, maar zorgt met behóórlijke trekkracht en naar keuze 110 of 130 pk toch gewoon voor vlotte prestaties.

Het totaaleffect is redelijk uniek te noemen. (Foto: aangeleverd)

Bestel er een interieurpakket bij. (Foto: aangeleverd)

Afbeelding

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto