Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Renault biedt aantrekkelijker ‘hightech’ Captur aan

Auto

Door Rob van Ginneken

ALMERE - De Captur is al jaren een succesnummer als handzame SUV. Sterker nog: ze vonden het segment samen met de Nissan Juke zo’n beetje uit. Daarom zijn een paar nieuwe versies van de Captur zeker het vermelden waard. Later deze maand in de showrooms immers.

Vanzelfsprekend blijven de uitvoeringen met een ‘gewone’ benzinemotor ook de komende tijd leverbaar. Dat is voor veel consumenten trouwens wel zo prettig, want daarmee koop je een heel verdienstelijke gezinsauto voor een nog redelijk te behappen budget. Zeker nú trouwens, want de dealer heeft extra’s in de aanbieding die kunnen oplopen tot twee mille.

Er is trouwens een andere praktische reden voor zo’n keuze, vertelt het Franse merk desgevraagd. De ‘normale’ TCe 140 mag namelijk een tot tweemaal zwaardere aanhanger (anderhalve ton) trekken. In ons land een troefkaart!

Speelt dat in jouw geval niet, dan zijn de nieuwe generatie meer geavanceerde Capturs zeer het bekijken waard. Daar vind je namelijk zogenaamde E-TECH aandrijftechniek onder de motorkap. Renault roept losjes dat die zijn afgeleid van Formule 1 techniek, maar dat is (niet doorvertellen) heel ver gezocht.

E-TECH R.S.

De nieuwe Captur E-TECH in R.S.-line sportuitvoering is zodoende in feite vooral een geweldig leuke dynamische auto uit de ‘Renault Sport’ hoek. Ook niets mis mee natuurlijk. Toch hebben ze met hun innovatieve aandrijftechniek beslist ook veel hightech snufjes aan boord, vooral bedoeld om efficiënter te rijden – lees zuiniger en lagere kosten.

Goed voorbeeld is de Captur Hybrid 140. Zoals zijn naam al zegt, zijn de prestaties redelijk gespierd. Het belangrijkste gegeven is dat hij permanent hybride rijdt. Naast de 1,6-litermotor zijn er twee elektromotoren aan boord. Plus een 1,2 kWh accu onder de laadvloer. Soms werken die allemaal samen voor extra power, soms kiest de auto intelligent voor de zuinigste aanpak.

Netto-effect is dat je altijd elektrisch optrekt – soepel en rustig – en in de stad door dat slimme samenspel van de viercilinder en de elektromotoren grotendeels op elektrische energie voort zoeft. Of rustig uitrolt. Hoe dat kan? Simpel: bij het afremmen wint de techniek ‘kinetische’ energie terug. Voor de volgende keer optrekken. De auto houdt de acculading dus zelf op peil, zogezegd.

Renault claimt dat je in en om de stad zodoende 40 procent brandstof spaart. Kortom, zeker het bekijken waard als je veel stedelijke en woonwerk ritten maakt.

Prijzen: vanaf 27.690 euro.

De nieuwe Renault Captur E-TECH in R.S.-line. (Foto: aangeleverd)

(Foto: aangeleverd)

Afbeelding

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto