Grandland nieuw topmodel Opel

Auto

Grandland nieuw topmodel Opel

Door Rob van Ginneken

ALMERE - Tot dusver was de Opel Insignia de krachtpatser en het vlaggenschip van Opel. Daar komt de nieuwe Opel Grandland SUV bij. Er is keuze van een al heel redelijke 130 pk tot zelfs 300 pk in de geavanceerde Hybrid4-versie.


De Grandland staat in een nieuwe generatie startklaar. Meer dan ooit doet Opel zijn best om zijn auto’s karakteristiek ‘Duits’ te maken. Dat doen ze met een scherp design en geavanceerde techniek op, vanbuiten en vanbinnen veranderde veel. Wat meteen opvalt zijn de strakkere lijnen met het ‘Vizor’ front als familiegezicht, nieuwe LED-koplamp techniek en minder zichtbaar ook een hele serie sensoren van onder andere een nieuw radar- en nachtzichtsysteem. In de langgerekte lampen vind je het geavanceerde Intellilux LED Pixel Matrix systeem dat de lichtbundel razendsnel aanpast aan alle mogelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld om verblinding te voorkomen en in een bocht schijnt. Een infrarood nachtzichtsysteem straalt voor de mens onzichtbaar tot 100 meter ver en detecteert in het donker mens en dier. Snufjes die je eerder in de Mercedessen van deze wereld verwacht.


Pure Panel

In zijn interieur vind je een zogenaamde ‘Pure Panel’ cockpit. Een 12-inch bestuurdersscherm met daarnaast een 10-inch infotainment aanraakbeeldscherm voor de bediening. Bij een eerste rijindruk beviel dat bijzonder goed. Niet te veel toeters en bellen. Wat ook opvalt is het zitcomfort op de ‘AGR’ gezondheidsstoelen. Een Opel-specialisme. Ook achterin deze 4,5 meter grote middenklasser vind je trouwens een prima plek. Opel biedt maatwerk onder de motorkap. Met de 1.2 Turbo ben je qua comfort, uitrusting en prestaties al prima bediend. Vanaf 35 mille. De beide 1.6 Turbo versies met oplaadbare hybride techniek gaan vele stappen verder. Een achtversnellingsautomaat combineert met gespierde prestaties en de gesoigneerde rijeigenschappen. Ze leveren 224 of 300 pk (die laatste met vierwielaandrijving). Je kunt ook volledig elektrisch rijden en dan kent hij een kloeke elektrische range van in de praktijk veertig, vijftig kilometer. Die PHEV’s zijn er vanaf 43 en 47 mille.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto