Volkswagen Taigo valt op door sportief design

Auto

ALMERE - Coupé-achtige versies van SUV’s zijn een nieuwe trend in autoland. Een van de nieuwste modellen is de Volkswagen Taigo. Noem het een sportiever gelijnde en rondom wat speelser gemaakte broer van hun succesnummer T-Cross. In de verte ook een beetje ‘warmbloedig’ want hij doet sterk denken aan een Braziliaans Volkswagenmodel.

Eerste indruk is dan ook dat hij er inderdaad een stuk leuker uitziet. Het zal niemand verbazen dat de Taigo onderhuids veel van de bekende techniek aan boord heeft. Zo is er een keuze aan vlotte 1-liter driepitters (tot 110 pk) en wie de lat hoger legt ook terecht bij een 150 pk sterke viercilinder.
De nieuwe Volkswagen is een slagje groter en iets lager dan de T-cross. Die sportief aflopende daklijn bekijk je vanwege de passagiers achterdochtig, maar in de praktijk kun je achterin heel behoorlijk zitten. De bagageruimte krimpt iets, maar blijft met 430 liter inhoud heel bruikbaar. Wie mooi wil zijn moet – een beetje – pijn lijden, want de Taigo kost in vergelijkbare versies zo’n 800 euro meer dan zijn meer alledaagse broeder.

Kritische noot

Als je al een kritische noot wil kraken gaat dat over de details van de afwerking, maar dit is nu eenmaal een auto in het populaire zogenoemde b-segment. Noem het de Polo-klasse. Niet zo comfortabel als een Golf dus, maar het onderstel doet heel aardig werk. Dat geldt net zo voor de beproefde aandrijving. De kleine turbomotor staat zijn mannetje en biedt zeker in de 110 pk-versie al voldoende kracht en souplesse. Gewoon een vlotte auto waarin je ook voorin goed zit. Het was nog mooier geweest als hij ook de mild-hybride motor van zijn grotere broers had gekregen, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Aan de andere kant profiteer je wel van veel andere snufjes. In het dashboard vind je bijvoorbeeld een digitaal meterpaneel en natuurlijk een centraal infotainment beeldscherm. Duidelijk pluspunt, in combinatie met zijn fatsoenlijke comfort- en veiligheidsuitrusting.
De prijzen starten bij 28.590 euro en daarvoor staat er zeker in een sprekende kleur en de extra sportieve R-Line uitvoering – die gelukkig maar 350 euro extra kost – gewoon een kekke auto voor de deur. Interessante nieuwkomer.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto