De Mazda CX-5 is flink opgewaardeerd. (Foto: aangeleverd)
De Mazda CX-5 is flink opgewaardeerd. (Foto: aangeleverd)

Mazda CX-5 opgewaardeerd

Auto

ALMERE - Mazda heeft de CX-5 flink opgepept. Vanzelfsprekend krijgt hij de meest moderne snufjes mee, maar ook zijn design is voor, achter en vanbinnen bijgepunt. Het verhaal gaat verder dan je op het eerste gezicht kunt denken. Een aangepast onderstel biedt samen met de nieuwe ‘rijmodus keuzetoets’ extra comfort en dynamiek.

Door Rob van Ginneken

Het is knap hoe het relatief kleine merk Mazda echt zijn eigen ding doet. Zo ook met de vernieuwde CX-5, die voor hen superbelangrijk is omdat hij een derde van alle mondiale verkopen voor zijn rekening neemt. Het is de Japanners dus vergeven dat ze niet meteen álles op de schop gooien. Dat hoeft wat ons betreft ook niet, want de CX-5 ziet er met zijn nieuwe ‘Kodo’ designaccenten prima uit. Er is nog een andere belangrijke kreet in huize Mazda: ‘Jinba Ittai’. Het betekent zoiets als de eenheid van paard en ruiter. Het klinkt vergezocht, maar gek genoeg blijkt het tijdens de test toch passend. Deze SUV is meer dan gebruikelijk om jou als bestuurder heen gebouwd. Zijn rijkarakter en de bediening hebben iets genoeglijks waar je moeilijk precies de vinger op kunt leggen.

Opsteker

Een opsteker van jewelste. Hij werd aangeprezen met zijn nieuwe voor- en achterkant, slimme cruise-control, de nieuwe rijmodus keuzeschakelaar Mi-Drive (Normaal en Sport) en zaken als een nieuw infotainmentsysteem met een breder scherm. Dat lijkt gewoon een facelift. Toch gaat het echt wel verder. De hele structuur is bijvoorbeeld stijver geworden en de CX-5 staat op een flink vernieuwd onderstel. Bij de kennismaking stel je vast dat de CX-5 stijlvol en met zijn 457 centimeter lengte imposant oogt. Niet alleen de prestaties zijn verdienstelijk, maar hij mag ook een hele forse aanhanger of caravan trekken. Minstens 1,8 ton. Met een kogeldruk tot 84 kilogram is een driedubbele fietsdrager trouwens geen enkel probleem.

Power door veel cc’s

Die spierballen komen voort uit Mazda’s eigenzinnige motorenkeuze. Groot en zuinig, want de lijst begint bij een 2-liter met 165 pk en 213 Nm trekkracht. Het zijn unieke ‘ultra arm mengsel’ motoren. Wij reden de 6-versnellingsautomaat versie en scoorden een verdienstelijk 1 op 15.Mazda biedt geen hybridetechniek, toch is de CX-5 soepel en rijdersvriendelijk. Alle passagiers worden prima bediend, de bagageruimte bijna een halve kub groot, maar het is bovenal een echte rijdersauto. Je zit ontspannen overeind, op stoelen die misschien iets meer steun mogen geven. Het dashboard is fraai afgewerkt, ingetogen stijlvol. De bedieningselementen werken uitstekend en zijn tot een minimum beperkt. De Bose geluidsinstallatie is een van de betere in dit segment.Prijzen vanaf ruim 36 mille, met drie jaar garantie, tot 100 duizend kilometer.

Het dashboard is fraai afgewerkt. (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto