ISA kan volgens Europese overheden duizenden slachtoffers schelen. (Foto: Volkswagen AG)
ISA kan volgens Europese overheden duizenden slachtoffers schelen. (Foto: Volkswagen AG) Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

‘Black box’ en snelheidsbegrenzer verplicht

Auto

ALMERE - Europa neemt een volgende stap voor auto en veiligheid. In juli wordt in alle nieuwe automodellen de zogenaamde ‘intelligente snelheid assistent’ verplicht. Kortweg ISA. Het kan volgens de Europese overheden jaarlijks tot vijfduizend slachtoffers schelen. Nieuwe automodellen krijgen bovendien een ‘black box’ die gegevens verzamelt over vrijwel alles wat er met de auto gebeurt.

Door Rob van Ginneken

Europa legt de lat al hoog, maar gaat nu nog verder. Een black box geheugenkastje – elektronische datarecorder – slaat in nieuwe auto’s binnenkort alle mogelijk informatie op over jouw rijdgedrag en de werking van de techniek. Naar verluidt bedoeld voor technisch onderzoek door de fabrikant en voor de politie bij ongevallen-analyse. Maar ja… ook verzekeraars zullen de oren spitsen.

Verplicht

Daarnaast wordt in nieuwe automodellen vanaf juli dit jaar de ISA intelligente snelheid-assistent verplicht gesteld. Voor ‘Europa’ en ook onze overheid is het kennelijk geen gezellig onderwerp, want je hoort er nu pas iets over. De automobielindustrie zelf weten het al drie jaar. Ook om hun komende automodellen daarmee te ontwikkelen. De werking is op zich simpel. Aan de hand van de camera voorop, satellietnavigatie gegevens en de door de auto gelezen verkeersborden ‘weet’ de auto de plaatselijke maximale snelheid. Het systeem doet vervolgens via de ISA zijn best om jou met zachte hand te bewegen die snelheid aan te houden. Dat gebeurt door je te waarschuwen of in geavanceerder systemen zelfs door de auto zelfstandig gas te doen minderen. Vanaf de zomer dit jaar moet het om te beginnen in de echt nieuw ontwikkelde modellen zitten en twee jaar later – zomer 2024 in álle nieuw verkochte auto’s.

Jammer

Internationale veiligheidsorganisatie ETSC vindt het jammer dat deze nieuwe wet de autofabriek ook toestaat om het vrij eenvoudig te houden. Zij hebben er bovendien moeite mee dat de rijder het systeem desgewenst voor een rit kan uitschakelen. Even voor eenieders gemoedsrust: welk systeem het ook is, je kunt altijd bewust doortrekken door extra gas te geven, bijvoorbeeld om een ongeval te voorkomen.ETSC: “Het meest simpele systeem is eenvoudigweg een hoorbare-, voelbare- of zichtbare waarschuwing. Maar die houdt maximaal vijf seconden aan.”De autofabrikant kan in zijn nieuwe modellen kiezen voor een waarschuwingslamp, een geluidsignaal of bijvoorbeeld een trilling in stuur of gaspedaal. De veiligheidsinstantie vreest dat ‘we’ het al gauw als vervelend en opdringerig ervaren en het systeem dan maar uit te zetten.

De auto leest de verkeersborden (Foto: Volkswagen AG)

Uit de krant