De nieuwe BYD Atto 3. (Foto: aangeleverd)
De nieuwe BYD Atto 3. (Foto: aangeleverd)

Speelse accenten fleuren start BYD op

Auto

In Europa is de tijd rijp voor nieuwe automerken uit verre landen. Soms klein, maar steeds vaker ook gevestigde giganten. Zo is het Chinese BYD een van de grootste fabrikanten ter wereld van oplaadbare hybride- en volledig elektrische auto’s. De afkorting staat voor Build Your Dreams. In hun thuismarkt is het al jaren een van grootste automerken. 

Door Rob van Ginneken

De Chinese industriegigant kent een bijzondere geschiedenis. Ze zijn ooit gestart met de productie van accucellen voor mobiele telefoons.Op de Autosalon van Parijs (oktober) trappen ze af met drie modellen, maar ons oog valt vooral op de Atto 3. Die staat op het nieuwe ‘e-platform 3.0’. Noem het een superplat en geëlektrificeerd skateboard. Dat vertaalt zich in een lage voertuigvloer en bijpassend fatsoenlijke zithouding voor- en achterin. Je zit daar nu eens niét met enigszins opgetrokken knieën.

Slim ontwerp

Je mag de technische vaardigheden en mogelijkheden van de nieuwe speler hoog inschalen. Bovendien produceren ze het grootste deel van alle componenten zelf, inclusief de zeer compacte aandrijving en zelfs veel van de elektronica. Ze zullen niet gauw zonder onderdelen zitten dus, meldt de BYD-topman met zichtbaar genoegen.

De Atto 3 wordt een concurrent voor modellen als de Niro EV en Volkswagen ID.3. Op die laatste lijkt hij van achteren ook een beetje. Zijn voorkant heeft het karakteristieke ‘draken’ ontwerp. Nou ja, met enige fantasie dan.

Met de deur binnen

Op de rijeigenschappen en uitrusting valt niet veel af te dingen. Het is een en behoorlijk ruime en volwassen elektrische SUV voor de ‘gewone’ en zakenrijders. Het 60 kWh accupakket komt met acht jaar garantie. BYD claimt een range van 420 kilometer. In de eerste rij-indrukken lijkt 370 tot dik 400 kilometer realistisch. Opladen gaat via de snellader (88 kW) of aan de gewone laadpaal met zijn driefasentechniek (11 kW). De zelf ontwikkelde aandrijving levert 204 pk en sleurt de auto in ruim zeven tellen naar de honderd. Rap zat. 

De besturing voelt veelal goed aan, mede omdat de BYD de krachtsontplooiing zodanig gelijkmatig afstemt dat zijn voorwielaandrijving zelden grip verliezen. Tenzij je het wat bont maakt in een bocht en bij volle acceleratie. De vering is aan de comfortkant gekozen - plezierig – en de remtechniek komt van Bosch en Brembo. 

Een boeiende vraag is wèl hoe de kopers op de vele speelse interieur ontwerpdetails met thema’s ‘muziek’ en ‘fitness’ ervaren. Dashboardlijnen als spierbundels, ventilatieroosters als de gewichten in de sportschool, een deurgreep die is geïnspireerd op een loopband en op de deur drie rode gespannen kabels als gitaarsnaren. Moet je van houden. Zeker wel goed gevonden zijn het ‘vliegtuig’ schakelhendel en een draaibaar beeldscherm dat je ‘overeind’ in telefoonstand zet of ‘liggend’ in navigatiestand. Spraakmakend zal de Atto 3 zeker worden, nu nog een leuke prijs iets onder die van een ID.3?

(Foto: aangeleverd)
(Foto: aangeleverd)

Uit de krant