Ook de bagageruimte is extra fors. (Foto: William CROZES @ Continental Productions)
Ook de bagageruimte is extra fors. (Foto: William CROZES @ Continental Productions)

Citroën C5X legt nadruk op stijl, ruimte en reiscomfort

Auto

ALMERE - Citroën heeft traditioneel een naam hoog te houden waar het gaat over grote en comfortabele reisauto’s. Denk aan de onder liefhebbers nog altijd immens populaire klassieker DS, de CX, XM en meest recent de C6. Adel verplicht, dus komt het Franse merk nu met een karakteristieke – om niet te zeggen lekker eigenzinnige - grote limousine. En zoals het een Citroën betaamt laat die zich weer moeilijk in een vakje plaatsen.

Door Rob van Ginneken

Wandel een keer om de C5X heen en de boodschap is meteen duidelijk. De verpakking is van een kilometer herkenbaar als een telg van dit merk. Met zijn lengte van vier meter tachtig mikt de nieuwe Citroën bovendien als vanouds op veelzijdigheid en reiscomfort in het hogere segment. Deze keer geen grote SUV, maar het is ook geen Break-model of sedan. Hij heeft een beetje van alles en zijn daklijn doet bovendien vaag denken aan een coupé. Maak daar trouwens niet uit op dat de C5X sportieve aspiraties heeft. Zijn concept wil vooral weg van de hoge, zware en vooral ook veel wind vangende SUV’s die tegenwoordig zo populair zijn. Het accent ligt met zijn grote fauteuils en ruime driepersoons zitbank nadrukkelijk op reiscomfort. Ook de bagageruimte is extra fors. Zijn geavanceerde onderstel met gepatenteerde Citroën-snufjes strijkt de oneffenheden in de weg soepeltjes ‘glad’. De Citroën rijdt stabiel en stuurt strak, maar daar gaat het hier niet echt om. Hij ziet er gesoigneerd uit en het hightech dashboard en de console geven een cockpit gevoel.

Een kwestie van smaak

De C5X biedt een keuze uit twee motorvarianten. Zo is er een 130 pk (230 Nm) sterke benzineversie met fijne 8-versnellingsautomaat en dat is weliswaar geen raket op wielen, maar misschien wel de fijnste van de twee. Hij is namelijk driehonderd kilo lichter dan de 225 pk (320 Nm) sterker plug-in hybride versie. Natuurlijk is die laatste merkbaar gespierder, maar je voelt zeker dat hij meer gewicht moet meenemen. Aan de andere kant heeft die oplaadbare hybride een belangrijke troefkaart in handen: je kunt in woonwerk verkeer een kilometer of 40 volledig elektrisch rijden.De businessclass C5X is er vanaf 45.940 euro.

Een eigenzinnige limousine. (Foto: William Crozes @ ContinentalProductions)
Het accent ligt op reiscomfort. (Foto: William CROZES @ Continental Productions)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto