Veel auto voor de prijs. (Foto: aangeleverd)
Veel auto voor de prijs. (Foto: aangeleverd)

Opel Astra Sports Tourer: start van nieuwe trend

Auto

ALMERE - We zien de nieuwe Opel Astra inmiddels al een tijdje op de weg en dan volgt er traditioneel ook een ‘stationwagen’ versie. Déze keer gaat het verhaal echter verder. De nieuwe Sports Tourer stapt namelijk naar een wat hoger segment, met duidelijke businessclass ambities.

Door Rob van Ginneken

Over smaak valt niet te twisten, maar alleen door zijn strakke design en sportieve uitstraling onderscheidt de Astra Sports Tourer zich al van de doorsnee middenklasser. Daar blijft het zeker niet bij. Met zijn grotere wielbasis en maar liefst 28 centimeter extra lengte (464 centimeter) is hij een opvallend capabele gezins- en zakenauto.
De Sports Tourer daarmee een serieus alternatief voor de inmiddels bijna normaal geworden SUV-model. In dit geval vergeleken we hem in de test met een Opel Grandland en even afgezien van de wat lagere instap en iets andere zithouding is de gestroomlijnde nieuweling in veel opzichten gewoon de veelzijdiger auto.

Trend

Het lijkt er trouwens op dat Opel een beetje de trend zet, want autofabrikanten kijken in toenemende mate naar de extra voordelen van zo’n gestroomlijnd ontwerp. Alleen daardoor zijn ze immers al zuiniger dan de hogere SUV’s. Een troefkaart in de tijd dat elke gram CO2 en elke kilometer extra actieradius telt.In dit geval is het drie vliegen in een klap, want de Sports Tourer is er in een versie met normale benzinemotor en als oplaadbare ‘plug-in’ hybride. Volgend jaar komt er – u raadt het al – ook een volledig elektrische versie van.

Volwassen rijeigenschappen

Het ligt voor de hand dat de sublieme AGR-gezondheidsstoelen en het dashboard (twee brede beeldschermen naast elkaar) vrijwel een op een uit de Astra hatchback komen. Door de extra lengte biedt de Sports Tourer ook achterin lekker veel zitruimte, zeker voor niet écht lange passagiers. Daarachter – het is een stationwagen uiteindelijk – blijft er een kloeke bagageruimte over. Met handige verborgen vakjes onder de vloer.

Prijs

Troefkaart is zonder twijfel de prijs, want die is een bescheiden 1.200 euro hoger dan voor de kleinere hatchback. Met name de Plug-in hybride scoort punten. Hij stuurt fijn, is stil en kan een kilometer of veertig, vijftig volledig elektrisch rijden. De versie met de turbo 1,2-litermotor laat zich wel iets meer horen, maar is ook in de 110 pk-basisversie al aardig vlot.
De prijslijst start net boven de 34 mille. Veel auto voor dat geld

Twee brede schermen naast elkaar in het dashboard. (Foto: aangeleverd)
Extra lengte door grote wielbasis. (Foto: aangeleverd)

Uit de krant