De Austral is een compleet nieuwe auto. (Foto: @GREG)
De Austral is een compleet nieuwe auto. (Foto: @GREG) @GREG

Renault Austral neemt de brug naar de toekomst

Auto

ALMERE - Over een paar jaar wordt elektrisch rijden meer en meer ‘normaal’. Ook – of misschien wel juist – bij Renault. In de tussentijd komen de Fransen toch met een tussenstap. De Austral is een middenformaat SUV die zijn hybride aandrijving zogezegd de brug naar elektrificatie oprijdt. Het resultaat mag er zijn. 

Door Rob van Ginneken

Als je het over compleet nieuwe auto’s hebt is de Austral er absoluut een. Nieuwe naam, nieuw ontwerp, nieuwe aandrijving en zelfs fonkelnieuwe motoren. In theorie schalen ze hem iets boven de Mégane Electric in, maar bij de eerste testritten merken we dat Austral veel meer is. Met name verrassend ruim en veelzijdig. Een SUV met reisauto- en businessclass talenten. Renault geeft hem weliswaar vlotte rijeigenschappen mee, maar laat de balans duidelijk naar de comfort-kant doorslaan. Voorin is het zitcomfort prima voor elkaar en deze keer – niet altijd vanzelfsprekend bij het merk – hebben de passagiers die achterin zitten het ook heel goed. Daarbij is de achterbank trouwens verschuifbaar gemaakt, zodat je het accent letterlijk naar de bagage kunt schuiven. Hoeft niet, want die is toch al behoorlijk groot.

Moderne techniek

De Austral is als gezegd geen scheurneus, maar stuurt zeker plezierig en voorspelbaar. Dat kun je trouwens nog een fikse stap verbeteren als je voor de optionele versie met vierwielbesturing kiest. Die reageert flitsend snel, draait mooi kort en gaat echt als op rails een bocht om. De nieuwe Renault heeft een stijlvol en modern dashboard met grote op de rijder gerichte beeldschermen. Samen geven ze een – tja – noem het een eigentijds futuristisch cockpit gevoel. Het valt intussen op hoe rustig en stil hij rijdt, waarbij de aandrijving zich eigenlijk alleen laat horen als je vol accelereert. De Austral wordt uitsluitend als hybride (lees brandstof besparend) model geleverd. Hun driecilinder 1,2-litermotor is compleet nieuw en voldoet nu al aan toekomstige (Euro7) emissienormen. De 130 pk-versie krijgt een zesversnellings-bak mee en heeft al aardig wat in zijn mars. 

Troefkaart

Opmerkelijke troefkaart vandaag de dag: hij mag net als zijn sterkere broeder 1.500 kilo aanhanger trekken. Bij de topmotor heb je het dan over een samenspel van de benzinemotor en twee elektromotoren die samen 200 pk leveren. Hij levert daarmee bijzonder soepele en gespierde prestaties. De zeer efficiënte automatische transmissie heeft extra veel versnellingsstappen en – belangrijker nog – zorgt ervoor dat je een groot deel van de tijd volledig elektrisch en dus extra rustig rijdt. Voor de kenners: daarvoor is een 2 kWh accu aan boord. De nieuwe Austral is er vanaf 36.480 euro.

De Austral stuurt prettig. (Foto: @GREG)
De Austral wordt uitsluitend als hybride geleverd (Foto: @GREG)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto