De MG4 is een gezinsautoformaat EV. (Foto: aangeleverd)
De MG4 is een gezinsautoformaat EV. (Foto: aangeleverd)

Primeurtest: MG4 doet gooi naar de ‘gewone’ autokoper

Auto

ALMERE - Soms zit het mee. De MG4 is nog niet voor test beschikbaar, maar als jurylid van de EcoBest Challenge kregen we de kans om in Italië gedurende twee dagen met de binnenkort in ons land te lanceren elektrische auto te rijden. Met name omdat hij veel waar voor zijn geld belooft.

Door Rob van Ginneken

Het is al even gelden dat we een nieuwe generatie ‘Chinese’ MG reden en om maar met de deur in huis te vallen: ze hebben daar zeker stappen genomen. De MG4 is een gezinsautoformaat EV die bijvoorbeeld concurreert met de populaire Volkswagen ID.3 en dat doet hij beter dan we vooraf konden vermoeden. Niet in de laatste plaats omdat het merk een beoogde startprijs van rond de 29 mille heeft genoemd. Pak je daar als privékoper de overheidssubsidie van bijna drie mille op, dan ziet het kostenplaatje er opmerkelijk aantrekkelijk uit. Ook letterlijk trouwens, want de MG4 ziet er bijzonder smakelijk uit en krijgt alle mogelijk speelse designdetails mee. Niet iedereen voor de oranje lak van de testauto kiezen, maar het maakt er wel een kekke auto van. Ook van binnen scoort hij punten met zijn strakke en moderne vormgeving. Opvallende details zijn het boven en onder afgeplatte stuurwiel, de twee beeldschermen en de zwevende console met de bediening van de rijstanden. Het zitcomfort in de semi-sportstoelen is goed geregeld en ook achterin heb je heel behoorlijk de ruimte. Sterker nog: veel beenruimte.

Prestaties mogen er zijn

MG levert zijn 4 in twee versies, die beide een verrassend uitgebreide en aardig geavanceerde uitrusting meekrijgen. De Standaard-versie heeft een 51 kWh accupakket en levert een kloeke 170 pk. Meer dan snel genoeg, maar als we naar onze metingen kijken zal het met 330 kilometer range wel op zijn. Wie de lat hoger legt kan de luxere versie kiezen met een 64 kWh accupakket en 204 pk. De MG stuurt heel behoorlijk en dat wordt voor een deel bereikt met achterwielaandrijving en een tamelijk stevige vering. Maar ja, het is ook zeker niet de lichtste auto in zijn klasse. Hoe dan ook: als MG de streefprijs ongeveer waar kan maken, hebben we er zeker een interessante auto bij. Zeker bij de huidige autoprijzen komt hij ook voor particuliere rijders serieus in beeld.
Op lagere snelheden voelt de besturing wat nerveuzig aan, maar dat heeft ook wel te maken met een ietwat overijverige rijassistentie die wat schrikkerig reageert op weglijnen en dergelijke.

De auto ziet er bijzonder smakelijk uit. (Foto: aangeleverd)
Opvallende details zijn het boven en onder afgeplatte stuurwiel, de twee beeldschermen (Foto: aangeleverd)

Uit de krant