De GSe is altijd gespierd en altijd met een vorm van elektrische of hybride aandrijving. (Foto: Opel)
De GSe is altijd gespierd en altijd met een vorm van elektrische of hybride aandrijving. (Foto: Opel)

Opel GSe-modellen: elektrisch rijden extra sportief

Auto

ALMERE - Opel zet stevig aan om zijn traditionele nummer een positie in ons land weer terug te veroveren. Dat vergt nog even werk, maar de Duitsers zitten in elk geval niet stil. Daarbij staat ‘elektrificatie’ met stip genoteerd. Om te bewijzen dat zulke hybride- en elektrische modellen zeker een pretfactor hebben lanceren ze een serie speciale sportieve GSe-modellen.

Door Rob van Ginneken

Ooit stonden GSE-uitvoeringen van Opel met stip genoteerd bij autokopers die wat bijzonders zochten en pittiger prestaties op prijs stelden. Nu het Duitse merk onder de vleugels van het Stellantis-autoconcern weer helemaal terug is, vinden ze het hoog tijd om die naam te doen herleven. Maar dan wel in een eigentijdse vorm. Lees: altijd gespierd en altijd met een vorm van elektrische of hybride aandrijving.

Tijdens zijn bezoek aan ons land legt de kersvers aangestelde Opel-CEO Florian Huettl ons uit hoe die speciale versies in de toekomstplannen passen. Een nabije toekomst, want het is de bedoeling de ‘we’ de eerste GSe-versies begin volgend jaar bij een grote launch voor de pers gaan testen. Huettle: “Iedereen herinnert zich de sportieve GSI-modellen van vroeger. De GSe haakt daar nadrukkelijk bij aan. Grand Sport Electric – want daar staat het voor – voegt een nog sportiever karakter toe op weg naar de ‘nul emissie’ toekomst. De afgelopen week is de 75 miljoenste Opel van de band gerold en dat was – om het te vieren - de nieuwe Grandland GSe.”

Meer GSe-modellen

Eerder had het Duitse merk al de Astra GSe en de Astra Touring GSe aangekondigd. Het is duidelijk geen half werk, want bijvoorbeeld de vierwielaangedreven Grandland GSe is goed voor 300 pk. Toch scoort hij in de (WLTP) normtest een extreem laag verbruik. “Bij een GSe moet je denken aan een speciaal design, maar ook een aangepast onderstel, speciale wielen, meer direct werkende besturing en een hoogwaardige uitrusting. Ze zijn rijdende bewijs dat elektrificatie letterlijk en figuurlijk ‘spannend’ is. Dat zal zeker ook opgaan voor de toekomstige Manta GSe. Ik heb hem net als kleimodel gezien en dat wordt echt een klapper. Zie het allemaal als een onderdeel van ons opnieuw uitgevonden Opel. Herkenbaar, scherp en strak van vorm, maar net als voorheen zonder overbodige opsmuk.”

Accupakket

Ook de elektrische Corsa-e krijgt – pakweg eind januari – flink verbeterde prestaties en een verbeterd accupakket mee. Precies wil Opel het niet zeggen, maar we rekenen op een kloeke 156 pk en een range van zo’n 400 kilometer. Uiteraard komt er dan ook een extra dynamische Corsa GSe.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto