De eerste elektrische Abarth. (Foto: Abarth)
De eerste elektrische Abarth. (Foto: Abarth) Marco De Ponti

Fiat 500e Abarth fluistert en brult

Auto

ALMERE - De Fiat 500 behoeft geen nadere introductie. Hij is in al zijn generaties een icoon van de autowereld en je herkent hem met zijn ronde vormen letterlijk op honderden meters afstand. Voor de liefhebbers is er belangrijk nieuws: er komt een unieke nieuwe Abarth sportwagenversie aan. De meest spectaculaire ‘cinquecento’ allertijden. Hij kan fluisterstil rijden, maar als je wilt brult hij er als een raket vandoor.

Door Rob van Ginneken

Mogen we voorstellen: de Fiat 500E Abarth Scorpionissima. Een hele mond vol, maar in dit geval is het bepaald geen opgeblazen verhaal. Hij voert het super sportieve en exclusieve Abarth-logo met recht. Het is bovendien de eerste elektrische Abarth. Noem het de eigentijdse wedergeboorte van het traditionele racewagen- en sportwagenmerk dat Carlo Abarth bijna driekwart eeuw geleden vestigde. Met als merkteken een schorpioen. Is veel opzichten is deze Fiat 500e Abarth een mijlpaal. Toch is het volgens Fiat een logische ontwikkeling.“Bij alles wat aan deze 500 is doorontwikkeld, gaat het om de best mogelijke rijprestaties. Precies zoals Carlo Abarth dat vroeger altijd deed. De nieuwe Abarth 500e biedt een betere acceleratie, betere rijeigenschappen en meer rijplezier. Zelfs het legendarische Abarth-motorgeluid is behouden.”

Fluisteren of brullen

Dat laatste vergt wat uitleg. Uiteraard kun je fluisterstil rijden, maar wie de karakteristieke roffel van een getunede motor mist hoeft maar op een knop te drukken. Dan wordt het interieur gevuld met de brul van een turbokrachtbron.Ook dat zijn geen ‘loze praatjes’ want de prestaties zijn daadwerkelijk indrukwekkend. Op zijn sportwagenonderstel met brede sportbanden stuurt hij strak en schijfremmen ‘rondom’ vertragen de auto bijpassend goed. Wel zo prettig, want de Abarth 500e gáát als de spreekwoordelijke brandweer. Nul naar honderd in zeven tellen, dat zal menig medeweggebruiker bij het optrekken in lichte verbijstering achterlaten… Niet zo raar als je weet dat de compacte exclusieveling 154 pk levert en een dubbel gespierde trekkracht. 

Fraai afgewerkt interieur

Ook op het circuit laat hij zijn de benzineversies ruim achter zich. We nemen aan dat het 42 kWh accupakket dan ietsjes vlotter leeg raakt, maar bij een meer alledaagse rijstijl zal hij pakweg 220 kilometer range hebben. Ook sportstoelen en een bijzonder fraai afgewerkt interieur horen er vanzelfsprekend bij. Het zal duidelijk zijn dat vooral de in gelimiteerde aantallen te produceren extra speciale eerste uitvoering ‘Scorpionissimo’ een lieve duit extra kost. Die is er vanaf 44 mille. Dan heb je natuurlijk wel een verzamelaarsobject voor de toekomst. Het goede nieuws is daarnaast dat er ook andere Abarths 500e komen.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto