Een coupémodel (Foto: aangeleverd)
Een coupémodel (Foto: aangeleverd)

Nieuwe Toyota Prius een zuinigheidswonder met zeer gespierde bouw

Auto

ALMERE - Ook Toyota werkt natuurlijk keihard aan elektrische modellen, maar als vader van de ‘hybride’ auto blijven ze hun wortels trouw. Uiteindelijk zijn de Japanners de vader van die geavanceerde techniek onder de motorkap. Tijdens hun Kinshiki-forum in Brussel gunden ze een selecte groep journalisten een kijkje in de toekomst.

Door Rob van Ginneken

De eerste belangrijke ‘afspraak’ voor een test wordt dan zonder twijfel de geheel nieuwe Toyota Prius. Ergens rond midden volgend jaar zal de invitatie in onze mailbox binnen zoeven, want dan staat de Prius klaar voor zijn lancering. Dat belooft een lekker stukje sturen, want in deze vijfde generatie lanceren de Japanners een opvallend strak en sportief gelijnde auto. Een coupémodel zelfs. Toch merkten we tijdens de eerste ‘statische’ kennismaking dat je achterin nog best redelijk kunt zitten. Achter het stuur heb je een heus ‘cockpit-gevoel’.

Gespierde prestaties

Dat is zeker geen loze designtaal, want de nieuwe Prius levert daadwerkelijk sportwagenachtige prestaties. Met zijn tweeliter TNGA-krachtbron en een zelfs nog krachtiger elektrische aandrijving levert de Prius een kloek ‘systeemvermogen’ van 223 pk. Lees: wanneer alles samenwerkt. Hij gaat er als de brandweer vandoor als je vol wilt accelereren. Nul naar honderd in nog geen zeven tellen... Tegelijkertijd behoudt hij de DNA die we bij de oervader van de zuinigheidsauto’s verwachten. De nieuwe Prius wordt standaard geleverd als PHEV. Een oplaadbare hybride dus. Op een volle (13,6 kWh) accu kun je 69 kilometer elektrisch ‘fluister rijden’. Daarmee is hij voor dagelijks gebruik in feite even ‘duurzaam’ als een volledig elektrische auto. Voor de liefhebbers biedt hij zogezegd het beste van twee werelden. À propos: ook als je alleen elektrisch rijdt hebt je al 163 pk beschikbaar.

Geavanceerde techniek

Naast de toch weer flink verbeterde aandrijftechniek krijgt de nieuwe Prius ook een nieuwe generatie T-Mate en Safety Sense veiligheidspakket mee. Uitzonderlijk uitgebreid bij elkaar opgeteld.Vermeldenswaard is zeker ook het nieuwe snufje op het dak. U raadt het misschien al: de nieuwe Prius heeft daar geïntegreerde zonnecellen. Toyota claimt dat die zo efficiënt werkend dat ze dagelijks energie kunnen opwekken waarmee je ‘tot acht kilometer’ kun rijden. Alles bij elkaar een bijzonder interessante auto, helemaal in de filosofie van het merkt. Toyota meent dat het meer zoden aan de dijk zet om meerdere auto’s met een wat kleinere elektrische range te leveren dan ééntje met een grote accu en een bijpassende range. Die echter zelden maximaal wordt benut. Terwijl dat bij een hybride model wél gebeurt. Zo gebruik je de kostbare en schaars beschikbare accucellen (en grondstoffen) veel beter. Geen speld tussen te krijgen, maar ook Toyota moet de bocht nemen en komt met nieuws over elektrische auto’s…

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto