(Foto: AutoBest)
(Foto: AutoBest)

EcoBest testen vertellen het échte verhaal van elektrisch rijden

Auto

ALMERE - Tijdens de EcoBest Challenge in Italië zijn veertien populaire en gloednieuwe elektrische auto’s in objectieve praktijktesten beoordeeld. De resultaten zijn vaak opmerkelijk. Interessante consumenteninformatie over de échte range, het laden en hun veiligheidslimiet nadat de auto zelf zegt ‘mul’ range te hebben.

Door: Rob van Ginneken

De EcoBest Challenge geeft een spijkerhard beeld van de praktijkscores van elektrische auto’s. Veertien in getal deze keer, want Tesla schitterde met de beloofde Model Y door afwezigheid. In deze ‘megatest’ rijden de EV’s dezelfde route rijden op vrijwel hetzelfde moment. Testrijders van de AutoBest Europe jury stappen telkens in een andere auto over, om de menselijk factor ‘rijstijl’ weg te nemen. 

In alle auto’s zit geavanceerde meettechniek die alles registreert over energiestromen en wat er in de accu’s gebeurt. Letterlijk eindpunt is het volledig ‘dood’ (leeg) rijden van de accu om hun veiligheidsmarge tegen stilvallen te bepalen. Uiteraard gebeurt dat laatste op een afgesloten testbaan. Onze testrijder en het Nederlands jurylid had die laatste taak met de Renault Mégane Electric. 

Alarmsignalen

Na alarmsignalen geeft de auto geen actieradius meer op en nemen de prestaties in twee stappen af. Met de boodschap ‘zet uit’ rol hij uiteindelijk tot stilstand. De Mégane blijkt na de nulstand op het dashboard en het alarmsignaal toch nog 19 kilometer te hebben gereden. Dat blijkt de derde beste score na de BMW i4 (20 kilometer) en de Volvo XC40 Recharge (23 kilometer). Veel gerenommeerde merken halen tussen de 9 en 15 kilometer ‘range reserve’, toch wel een prettige gedachte dat je een veilige plek kunt bereiken. De Chinese merken Aiways en Seres vallen helaas bij nul op de meter subiet stil. De MG4 na drie kilometer. Niet echt geruststellend. Wat je noemt: op is op.

Wat is de werkelijke range?

Wie een EV koopt kijkt vooral ook naar de actieradius. De grote aanraders zijn dan de Volvo XC40 en Skoda Enyaq iV, want die scoren zelfs méér kilometers dan de beloofde actieradius. Dat is niet eerder vertoond in de EcoBest Challenge. Compliment voor de ontwikkelingsafdelingen. De MG4 valt op dit gebied ook positief op en dat maakt misschien wat goed. 

Minder fijn om te zien: de meeste deelnemende auto’s voldoen in de praktijk lang niet aan hun beloofde rijbereik. Daar zijn verrassende namen bij. U kunt dat alles in detail bekijken op de site www.AutoBest.org. Een Engelstalige site, maar de tabellen spreken boekdelen.

(Foto: AutoBest)
(Foto: AutoBest)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto