De Avenger wordt een serieus alternatief.  (Foto: Lorenzo Poli)
De Avenger wordt een serieus alternatief. (Foto: Lorenzo Poli) © Lorenzo Poli

Avenger als ‘bevrijdend’ nieuws bij Jeep

Auto

ALMERE - Vergeet bijna alles wat u van Jeep dacht te weten. Met de nieuwe Avenger slaat het karakteristiek terreinautomerk namelijk een heel nieuwe eigentijdse koers in. Het is hun eerste volledig elektrische auto en die mikt bovendien op heel andere mensen dan de Jeep-puristen. Sterker nog: hij zal een heel breed koperspubliek aanspreken. Van privé- tot zakelijke rijders.

Door Rob van Ginneken

Het merk Jeep ‘doet’ natuurlijk ook grote en luxe reiswagens. Toch denk je als vanzelf aan hun terreinauto kwaliteiten. Het is nu eenmaal diep in hun historie is verankerd, zoals die ooit begin bij de militaire Willys Jeeps. Misschien mag je de nieuwe Jeep Avenger met een knipoog ook wel bevrijdend noemen. Hij geeft het startschot voor hun nieuwe elektrische generatie en zal het merk in Europa rigoureus veranderen. Noem hem maatwerk voor ons deel van de wereld. De Avenger wordt een serieus alternatief in de populaire en redelijk betaalbare klasse elektrische auto’s. Hij is er vanaf 37 mille.De Avenger is een handbreedte boven de vier meter groot – handzaam in het verkeer - en zijn stoere design blijkt flink aan te slaan. Nog vóór iemand hem kon rijden zijn er al tienduizenden besteld. Ons kleine land staat daarbij nota bene in de top-3. Het goede nieuws voor die snelle beslissers is dat ze binnenkort een verrassend leuke auto voor de deur hebben staan. Het interieur ziet er bijpassend stoer en speels uit, de sportief gevormde stoelen geven plezierig veel steun en de bediening is goed voor elkaar. Twee grote beeldschermen geven er een hightech draai aan. Op de achterbank kun je heel redelijk terecht. Lees: gezins- en zakenauto mogelijkheden.

Bekende techniek

Technisch is de Avenger onderhuids afgeleid van het ‘elektrische platform’ dat bijvoorbeeld ook onder de Opel Mokka zit. Met zijn 156 pk levert de handzame Jeep in elk geval heel vlotte prestaties. Het valt op dat hij ondanks zijn wat hogere bouw niet veel overhelt in bochten en toch ook een prettige middenweg tussen comfort en strakke wegligging kent. Naast de nieuwste aandrijftechniek van moederbedrijf Stellantis is ook gekozen voor de nieuwste generatie accupakket. Daarmee zal de Avenger in de praktijk tussen de 350 en 400 kilometer elektrisch kunnen rijden. Opladen kan tot 100 kW, redelijk rap dus. Alles bij elkaar opgeteld lanceert het Amerikaans-Europese merk een auto die bijna wel een succesnummer moét worden.

Twee grote beeldschermen geven een technische draai. (Foto: Lorenzo Poli)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto