Afbeelding
MAARTEN FEENSTRA

Plaktivisten

Hoeksteen

De toekomst van onze aardbol is belangrijk.
Milieuactivisten lieten dat de laatste dagen weten. Ze flikkerden tomatensoep over schilderijen van Vincent van Gogh, de Italiaanse kunstenaar Rafael en Johannes Vermeer en plakten daarna hun handen aan de muur vast. Het kost duizenden euro’s om de meesterwerken te restaureren.
Alles voor de publiciteit, redeneren deze plaktivisten die handenwrijvend toezien hoe de media aandacht schenken aan hun acties, waarvan ze zeggen dat die geweldloos zijn.
Maar dat is niet waar. Ze gebruiken zelfs grof geweld.
Het zijn laffe aanslagen tegen schoonheid, de kunst. Ons erfgoed.
Lucebert zei het terecht: alles van waarde is weerloos.
Dat geldt uiteraard voor het milieu, maar ook voor schilderijen.
Want laten we het eens omdraaien: hoe zouden de plaktivisten het vinden als de kunstsector aandacht gaat vragen voor een expositie door bomen op de Veluwe om te hakken en er aankondigingsposters op te plakken?
Of - heel ludiek! - een vrachtschip vol verf in de Loosdrechtse Plassen om te kieperen?
Als je dan zo nodig aandacht wil, doe dat dan zonder iets moois te slopen.
Trek in zo’n museum je kleren uit, smeer lijm op je blote billen en plak jezelf aan de muur vast waar zo’n schilderij aan hangt.
Dat levert pas mooie foto’s op.
En dubbele schoonheid.

MARCEL BEIJER

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto