Hoe komt de IJmeerverbinding eruit te zien. Dit is de visie van archtiect Jerome Adema. (Foto: Jerome Adema Architects)
Hoe komt de IJmeerverbinding eruit te zien. Dit is de visie van archtiect Jerome Adema. (Foto: Jerome Adema Architects) Almere DEZE WEEK

Autoweg bij IJmeerverbinding troef voor uitbreiding stad

Politiek

ALMERE – Almere wil pas in Pampus gaan bouwen als de IJmeerverbinding er komt. Het college kiest voor een metrolijn met fietspad. Maar genoeg partijen vinden dat er ook een autoweg bij moet komen. Het zou kunnen zijn dat de verbinding een onderhandelingstroef wordt bij de uitbreiding van de stad.

Door Marcel Beijer

Dat bleek donderdagavond tijdens de Politieke Markt. Veel partijen vinden dat het college moet inzetten op een autoweg bij de IJmeerverbinding. Als nu al een keuze wordt gemaakt voor een metro/fietsverbinding is de onderhandelingspositie zwakker, zo wordt geredeneerd. Er kan dan worden afgezien van een autoweg, als daar een ruimte compensatie tegenover staat. Veel partijen denken dat het vooral voor Amsterdam gunstig is als er geen autoweg komt. 

Uur in file

De momenteel grootste partij, VVD,  is voorstander van een autoweg. Raadslid Mark de Kuster stelde dat de IJmeerverbinding niet alleen voor Almere geldt, maar ook voor Flevoland. In de provincie zullen de komende jaren ruim 100.000 woningen bij worden gebouwd. Veel nieuwkomers zullen in Amsterdam werken. ‘Die moeten dan wel een keuze hebben.’ Uit studies blijkt dat Flevolanders dan een uur langer in de file zullen staan.

Miljarden

Jaap Steenkamer (GroenLinks) was de felste tegenstander van een autoweg. “Er worden hier in de raad soms felle discussies gevoerd over een budgetoverschrijding van één miljoen euro. De aanleg van een autoweg bij de IJmeerverbinding zorgt dat het niet om miljoenen, maar om miljarden euro’s gaat. En dat alles voor een paar minuten tijdwinst.” Ook de PvdA, D66 en de PvdD willen geen autoweg. De ChristenUnie twijfelt nog.

Achter de feiten

Naast de VVD stonden ook de PVV, Leefbaar Almere, CDA en AP/OPA tegenover Steenkamer. René Dekker (AP/OPA) haalde daarbij een pijnpunt aan. “Ik woon 45 jaar in Almere en altijd liep de stad qua infrastructuur achter de feiten aan met files tot gevolg. Laten we nu eens vooruit kijken. Als we op een later tijdstip alsnog een weg moeten aanleggen bij de metro/fietsverbinding dan zijn we veel duurder uit.”
Binnenkort wordt er verder gepraat over dit onderwerp. De fracties van SP, Respect en NIDA moeten nog hun inbreng doen en ook het college kreeg nog niet de kans om het standpunt te verdedigen.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto