Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Communicatie-professionals maken zich hard voor Floriade

Redactie

ALMERE - Almeerse communicatieprofessionals hebben de krachten gebundeld om een positief verhaal naar buiten te brengen over de Floriade. “Wij staan pal achter de Floriade. Ongeacht de uitvoering. Afgeslankt vanwege corona of met grandeur als blijkt dat we voorbij de crisis zijn. Wij weten dat deze Floriade goed is voor onze stad”, zo schrijven zij in een gezamenlijke brief aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en alle inwoners van Almere. Maar het verhaal naar buiten toe kan en moet beter vinden de briefschrijvers en daar willen zij graag aan bijdragen.

“Het wordt een expo vol innovaties. Inspirerend voor de hele wereld. En uit déze Floriade komt ook nog eens de duurzame stadswijk Hortus voort. Deze wijk krijgt een blijvende waarde, zoals ook veel van onze wijken hebben aangetoond. Zoals de Fantasie, de Realiteit en de Filmwijk. Ze zijn reden voor onze gezamenlijke trots”, aldus de briefschrijvers: Marcel Kolder, Ilse Ruijters, Linda Graanoogst, Ruud Winkel, Maarten Feenstra, Claire Slingerland, Mona Alikhah, Niels van der Schaaff en Brigitte Hulscher.

Zij wijzen bovendien op alle innovaties die nu worden ontwikkeld door Almeerse en Flevolandse bedrijven. “Dat er een prijskaartje aan de Floriade zit, dat weten wij als geen ander. De investering in zo’n wereldevenement én een woonwijk moet je niet in tien jaar willen afschrijven, maar in vijftig jaar of nog langer. Serieus, een Floriade is zoveel meer waard dan wat hij kost. De Floriade mág met reden wat kosten. Net als onze hogeschool een investering was van vele miljoenen. En wat zijn we nu trots op onze hogescholen. We zijn een levendige studentenstad geworden. Wat de stad door de Floriade terugkrijgt is te weinig duidelijk gemaakt.”

De ondertekenaars van de brief zien dat de verhalen over de voordelen van de Floriade vér achterblijven bij ‘het geschreeuw’ over de nadelen. “De negatieve berichtgeving, het alsmaar wijzen op de kosten en niet de opbrengsten, zien wij met lede ogen aan. .... De beslissing om de Floriade in onze stad te organiseren is écht met meer dan voldoende democratische meerderheid genomen in de gemeenteraad.”

Onverteerbaar

Waar de tegenstanders ruimschoots hun gram in de media lieten horen, daar lieten en laten de Floriade en het gemeentebestuur volgens de groep communicatieprofessionals juist veel te weinig van zich horen. “Onverteerbaar vinden we dit. De kansen en voordelen zijn simpelweg te weinig bekend bij alle Almeerders. Maar niet alleen bij Almeerders. Ook nationaal en internationaal zal er een goed en eenduidig verhaal moeten komen. Daar kan en moet echt verbetering in, en dat is waar wij als groep Almeerse vaklieden aan willen bijdragen. En dat moet dan ook als de bliksem gebeuren.”

Zij roepen het stadsbestuur en de Floriade-organisatie op om op te trekken met de kracht en de netwerken van de lokale communicatie- en marketingprofessionals. “Wij kennen de stad op ons duimpje, wij zijn de inwoners. Samen maken wij van onze Almeerse Floriade een succes. Het kan. Het moet. Voor Almere.”

Deze open brief is een initiatief van de bedrijven die vandaag al ondertekenden, plús de bedrijven die dat nog willen gaan doen. Wie wil meedoen kan de coördinator van dit initiatief mailen: Marcel Kolder van DRAOIDH bv: kolder@draoidh.nl.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto