Henk en Ria van Dijk wonen met veel plezier in hun huis aan het water in Filmwijk. (Foto: Fred Rotgans)

Zo woon ik: Wonen aan het water

Wonen

FILMWIJK – Toen Henk en Ria van Dijk in 1991 gingen kijken bij de bouwkavels in Filmwijk was het nog één grote, kale zandvlakte. “Op de maquette in het stadhuis hadden we gezien dat deze kavels aan het water lagen”, legt Henk uit. “Maar op de bouwplaats was het water er nog niet. De vaargeulen moesten nog gegraven worden. Eromheen was nog helemaal niks.” Het pakte goed uit: Het echtpaar kocht de kavel en bouwde in eigen beheer hun droomhuis. Nu, ruim 32 jaar later, wonen Henk en Ria nog steeds met veel plezier in hun huis aan het water. “We zien nog elke dag hoe mooi het hier is.”

Door Kirsten Thuis-Woudenberg

Voor de verhuizing naar Almere woonde het stel 26 jaar lang in Nieuw-Vennep. “De kinderen waren inmiddels het huis uit”, vertelt Ria. “We hadden een grote zeilboot en wilden graag een huis aan het water waar we onze zeilboot achter konden leggen. Henk zijn ouders woonden hier en haalden ons over om te komen kijken. Iedereen verklaarde ons voor gek dat we naar Almere gingen.”

Modelvliegtuigbouw

Het huis tekende het stel zelf. “Ons huis in Nieuw-Vennep hebben we destijds ook zelf ontworpen. Bepaalde keuzes die we toen maakten wilden we nu anders. De garage vond ik veel te klein”, legt Henk uit. “Hier zijn we dus eerste begonnen met het tekenen van een grote garage.” De garage is het domein van Henk. “Ik ben al mijn hele leven gek op vliegtuigen en doe al vijftig jaar aan modelvliegtuigbouw. Zo’n 80 procent van mijn tijd breng ik in de garage door met het bouwen van modelvliegtuigen. In de garage brachten we daarom vloerverwarming aan en heb ik een werkbank van 10 meter. In totaal ben ik een jaar bezig met zo’n vliegtuig. Ik ben ook lid van de Modelvliegtuig Vereniging Almere.”
Henk vloog 34 jaar lang als piloot. “Bij de luchtmacht begon ik met vliegen in een Dacota. Daarna werkte ik jarenlang bij Martinair als fervent vrachtvlieger. We zijn nu een boekje aan het schrijven over mijn periode bij Martinair. Dat komt binnenkort uit.”

Vakantiegevoel

Het stel is veel in de tuin te vinden. “Ik ben heel gevoelig voor windrichtingen”, legt Henk uit. “We kozen heel bewust voor een tuin pal op het zuiden. We houden van zon en zitten altijd in de tuin. We hebben meerdere terrassen gemaakt, zodat we altijd wel ergens in de zon kunnen zitten. Onze zoon woont in Thailand en daar gaan we in de winter elk jaar twee maanden naar toe. In de zomer gaan we nooit op vakantie omdat we het hier zo fijn hebben. De tuin aan het water geeft een soort vakantiegevoel.”

Zeilboot

De zeilboot die het echtpaar zo graag achter het huis wilde leggen, lag daar uiteindelijk nooit. “Onze boot lag bij Marina Muiderzand. De gemeente had gezegd dat het vaarwater 1,50 meter diep zou worden. Voordat we de boot hierheen zouden verhuizen, hebben we de route verkend met een peilstok. Toen bleek dat er in het sluisje bij het kasteel een betonnen drempel ligt, waar de deuren op aansluiten, van 1,20 meter. Onze boot had een kiel van 1,45 meter, dus daarmee konden we het Weerwater niet op of af. Toen hebben we de boot maar in de haven blij Bloq van Kuffeler gelegd. Aan de steiger bij ons huis hadden we een klein vissersbootje.”

Varen en overnachten

Aan de steiger achter het huis prijkt nu een mooie sloep. “De zeilboot hebben we vijf jaar geleden verkocht omdat we een dagje ouder worden. Nu varen we vaak met onze sloep. Het watergebied in Almere is zo verschrikkelijk mooi. We varen vanaf hier naar Muiden, Huizen of Naarden en gaan daar dan lunchen. Daar trekken we dan een dag voor uit. Of we boeken een sloeparrangement. Dan varen we naar de Loosdrechtse of Vinkenveense plassen en overnachten daar in een hotel waar je de sloep aan kunt leggen.” Ook fietst het stel graag. “De Oostvaardersplassen vinden we prachtig om te fietsen. Maar we kunnen hier alle kanten op; richting Noorderplassen, Buiten of Haven, maar ook Naarden of Muiden. Je fietst in Almere altijd midden in de natuur.”

In Filmwijk voelt het stel zich thuis. “We wonen dicht bij de stad en het Lumièrepark ligt hier voor de deur. Henk wandelt daar graag. Ook het openbaar vervoer en de snelweg zijn dichtbij. We zijn heel happy hier en hopen hier nog lang te mogen wonen!”

In de garage brengt Henk veel tijd door aan het bouwen van modelvliegtuigen. (Foto: Fred Rotgans)
Wonen aan het water. (Foto: Fred Rotgans)