De IJmeer-verbinding volgens de plannen van Jerome Adema. (Artist Impression: Jerome Adema Architects) Almere DEZE WEEK

Mogen ambtenaren openlijk politieke standpunten innemen?

Politiek

ALMERE – Mogen ambtenaren openlijk politieke standpunten innemen, bijvoorbeeld via de social media? Die schriftelijke vraag stelt de PVV aan het college.

In de gedragscode voor ambtenaren wordt aandacht besteed aan het gebruik van sociale media door ambtenaren, met specifieke focus op hun rechten en plichten. De PVV wijst daarbij naar de Ambtenarenwet waarin staat dat een ambtenaren een andere mening mag hebben dat het college. ‘Als je als ambtenaar het beleid aanvalt van het college, dan kunnen de maatschappelijke gevolgen van de uitspraken groter zijn en kun je daarmee je eigen functioneren of dat van de openbare dienst schaden.’
De PVV constateert dat ambtenaren steeds vaker politieke meningen delen op sociale media die niet overeenkomen met het beleid van het college, en wil graag weten hoe het college deze ontwikkeling bekijkt en welke maatregelen het neemt om hiermee om te gaan.

IJmeerverbinding

Fractievoorzitter Annette Raijer van de PVV wil desgevraagd geen voorbeelden geven van ambtenaren die recentelijk het beleid van het college aanvallen. Wie zoekt op de sociale media komt één reactie tegen van een ambtenaar die reageert op architect Jerome Adema die pleit voor de aanleg van de IJmeerverbinding. De gemeenteraad sprak vorig jaar de wens uit om over die verbinding naar Amsterdam ook auto’s te laten rijden. De desbetreffende ambtenaar reageert kritisch op dat bericht en noemt het ‘een slecht plan’. ‘Het is van de gekke om hier ook een autoweg naast te willen, dat gaat tegen alle duurzaamheids- en gezondheidsdoelen in. (…) Meer blik en asfalt hoort daar niet bij.’

Uit de krant

Politiek