Munish Ramlal  "Vertrouwen in overheid is in Almere zo'n beetje het laagst van Nederland" (Foto: Roos Trommelen)
Munish Ramlal "Vertrouwen in overheid is in Almere zo'n beetje het laagst van Nederland" (Foto: Roos Trommelen) Roos Trommelen

Ombudsman: ‘onze aanwezigheid in Almere moet teken aan de wand zijn’

Algemeen

ALMERE –  Munish Ramlal is nu drie jaar actief als Ombudsman in metropoolregio Amsterdam, waar ook Almere onder valt. Het valt op dat hij zich nadrukkelijk in de stad laat gelden. ‘Dat moet voor iedereen in Almere een teken aan de wand zijn’.

Door Marcel Beijer

Ramlal is de Ombudsman Metropool Amsterdam en bedient acht gemeenten. Sinds het aantreden van Ramlal laat hij zich nadrukkelijk gelden. Zo doet hij nader onderzoek naar de wijze waarop de gemeente mogelijk moslimextremisme in de stad onderzocht en kwam hij – na het opzetten van een bijeenkomst - met een kritisch rapport over de participatie richting bewoners van Nobelhorst. “Dat de Ombudsman nadrukkelijker aanwezig is in Almere, is niet zo verwonderlijk”, zegt Ramlal. “Want als het gaat om vertrouwen bij Almeerders in de gemeente is er nogal wat aan de hand. Ik doe mijn werk in de metropoolregio Amsterdam voor 1,4 miljoen mensen in acht gemeenten. Ik moet mijn prioriteiten dus heel goed in de gaten houden. Dat wij zo nadrukkelijk in Almere aanwezig zijn moet voor iedereen wel een teken aan de wand zijn.”

Participatie 

In Almere is Ramlal onder meer druk met kwesties op het gebied van participatie. “De gemeente Almere was ooit voorloper op het gebied om ontwikkelingen samen met de burgers op te pakken. Echt een goed voorbeeld voor andere steden die dankbaar profiteerden van de aanloopproblemen waar de stad tegenaan was gelopen. Het is zaak voor Almere om zelf ook te leren van die fouten. En ze aan te pakken. Je moet blijven investeren. Het vertrouwen in de overheid is in Almere zo’n beetje het laagst van Nederland. Door de Floriade, door de bestuurscrisis. Uiteindelijk is de burger de klos.”

Nobelhorst

Zo kreeg de Ombudsman de klagende bewoners van Nobelhorst aan zijn bureau die boos zijn omdat op het Groene Veld wellicht een gezondheidscentrum met woningen komt. Ramlal concludeerde dat de gemeente inderdaad verwachtingen had gewekt omtrent participatie die niet konden worden waargemaakt. “De bewoners moeten kunnen vertrouwen op een betrouwbare gemeente, ook als er jaren later andere wethouders en ambtenaren zijn. Aan de andere kant is het voor veel gemeenten een worsteling welke toezeggingen je bij aanvang kunt doen voor een x aantal jaren in de toekomst.”

Simpele oplossing

De Ombudsman denkt dat veel klachten niet op zijn bureau hoeven te belanden als klachten van Almeerders serieus worden opgepakt. “Want de oplossing kan soms heel simpel zijn”, zegt Ramlal. “Goed luisteren naar de klacht, geïnteresseerd doorvragen. Toon begrip voor de zorgen die er leven. Daar profiteer je van, want je creëert vertrouwen. Juist als je niets met die opborrelende emotie doet, wordt het alleen maar erger.”

Beloftes nakomen

Een andere simpele oplossing is om beloftes na te komen. “We krijgen vaak de klacht dat de gemeente niet te bereiken is. Een klein dingetje misschien. Maar de klager denkt: ‘ik word niet teruggebeld, ik krijg een no reply e-mail. Dus ze vinden me vast niet belangrijk’. Dat gevoel heeft een grote impact, zeker voor mensen in het sociaal domein. Als je dat soort kleine dingen goed oppakt, zorgt dat voor veel minder stress en dus problemen. Stel als ambtenaar gewoon de simpele, maar belangstellende vraag: wat kunnen we voor u doen om u te helpen?”

Morgen beginnen

Daar kan je morgen mee beginnen, stelt Ramlal. “Op de langere termijn moet Almere zich hard maken voor betere financiering zodat je het ambtenarenapparaat ook goed kan inrichten. Zodat ze rust en ruimte krijgen om te leren van fouten en de juiste hulp kunnen geven. Daar is de wethouder ook mee bezig, weet ik. Ze heeft laatst ook aangegeven dat de problemen in Almere extra zwaar wegen.”

Klachten

De klachten die de Ombudsman op zijn bureau krijgt zeggen niet altijd alles over de werkelijke problemen in de stad. “Sommige mensen weten de weg naar de Ombudsman heel makkelijk te vinden. Toch klaagt slechts één op de honderd mensen. En 75% van de klagers doet dat niet eens voor zichzelf, maar om een ánder te helpen. Een daad van betrokkenheid. Dat wordt niet altijd opgemerkt, mede ook omdat ambtenaren het razend druk hebben.”

Burn out

Deze week verscheen het jaarverslag van de Ombudsman met als titel ‘Burn Out Bureaucratie’. “We zien - ook in Almere - dat er goede wil is bij wethouders en ambtenaren. Maar er is constant crisis en gebrek aan tijd. Dat creëert stress en dan ontstaat de neiging om in het holletje terug te kruipen. Contact met bewoners, bedrijfsleven wordt als extra werk gezien en blijft liggen. Er ontstaat onvrede en daar komt dus wantrouwen en ellende van. Het paradoxale is dat je dan dus uiteindelijk meer tijd kwijt bent en klagers uiteindelijk de Ombudsman inschakelen.” 

Ombudsman

De Ombudsman houdt elke laatste woensdag van de maand spreekuur tussen 10:00 en 12:00 uur in de Nieuwe Bibliotheek Almere Stad. Daarnaast is hij bereikbaar via e-mail info@ombudsmanmetropool.nl en telefonisch elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur via 020-6259999. Via de website www.ombudsmanmetropool.nl is ook een klachtenformulier in te vullen. Daarnaast rijdt de Ombulance (mobiel kantoor) regelmatig door Almere.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto