
Ombudsman: ‘gemeente beperkte de invloed bewoners Nobelhorst’
AlgemeenNOBELHORST - De gemeente koos er op verschillende momenten voor om de invloed van bewoners in Nobelhorst te beperken bij de uitbreiding van het gezondheidscentrum op het Groene Veld. Dat concludeert de Ombudsman Munish Ramlal in een kritisch rapport.
Door Marcel Beijer
De Ombudsman deed onderzoek naar het participatieproces. De bewoners zijn van mening dat, onder meer in verkoopbrochures, de indruk werd gewekt dat er op het centrale veld een dorpsbrink zou komen. Met de uitbreidingsplannen voor een gezondheidscentrum voelden zij zich overvallen. De kwestie leidde tot frictie tussen bewoners en het gezondheidscentrum dat ook goede afspraken met de gemeente dacht te hebben gemaakt.
Terugkoppeling
In het opgestelde rapport concludeert de Ombudsman dat er flink wat schort aan de manier waarop de bewoners konden participeren en dat de gemeente ook geregeld terugkoppeling had moeten geven. ‘Met het ontwikkelingsplan voor de wijk en het statuut van het eerste buurtschap heeft de gemeente Almere bij bewoners hoge verwachtingen gewekt als het gaat om participatie’, stelt de Ombudsman. ‘Hierbij speelden het gebruik van ‘martketingtaal’ en het niet concretiseren van de begrippen participatie, inspraak en zeggenschap een belangrijke rol. Uit gesprekken met bewoners en betrokkenen vanuit de gemeente concluderen we dat de gemeente verwachtingen heeft gewekt die niet zijn waargemaakt.’
Vertrouwen kwijt
Bewoners zijn daarom het vertrouwen in de gemeente kwijtgeraakt. Ook over de rol van de vier buurtschappen die Nobelhorst telt, is onduidelijkheid ontstaan. De Ombudsman concludeert dat de bewoners het als medezeggenschapsmiddel zien, terwijl de gemeente het meer ziet als middel om het ‘nabuurschap’ in de wijk te versterken. ‘Intussen zijn bewoners en de gemeente niet meer op een constructieve wijze met elkaar in gesprek’, stelt de Ombudsman. ‘Beide partijen zullen in Nobelhorst met elkaar verder moeten.’
Aanbevelingen
De Ombudsman doet vijf aanbevelingen. Zo moet het gesprek met de bewoners weer worden opgestart en moet de burgemeester in het vervolgproces een belangrijke rol krijgen. Omdat die boven de partijen staat kan hij het vertrouwen terugwinnen. Ook moeten de buurtschappen niet tussen de gemeente en bewoners in komen te staan en is het belangrijk om de kwestie te evalueren. ‘Geef fouten eerlijk toe, bied waar nodig excuses aan.’
De laatste aanbeveling is om te de bewoners mee te laten denken in het grotere belang. ‘Als bijvoorbeeld het verplaatsen van het gezondheidscentrum leidt tot minder nieuwe woningbouw, betrek bewoners dan bij het oplossen van dat vraagstuk.’